w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: نجمه پیرعباسی
استاد راهنما: حسینعلی قاسم‌زاده
استاد مشاور: عابدین مؤمنی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1389
مکان دفاع: دانشگاه پیام نور

 چکیده:

 معنای ارث آن است که به بازماندگان متوفی اموال و حقوق‌ او به حکم قانونی می‌رسد در نظام حقوقی اسلام این نهاد به رسمیت شناخته شده و در قران به آن تصریح شده و در روایات معصومین نیز شرایط و تقریرات آن توضیح داده شده است بنابراین ارث یکی از مسائل مهمی است که در گذشته و حال مردم با آن سروکار زیادی داشتند و دارند ارث که حق قانونی و مسلم اقوام و نزدیکان می‌باشد به دلیل اختلافاتی که در میان فقهای اسلامی وجود دارد در برخی موارد _ زیاد بودن مقدار ارثیه از تعداد وراث و یا کم بودن ارثیه از تعداد وراث _ تبدیل به یک مسئله اختلافی شده، زیرا بر اساس نظرات فقهی بعضی از مذاهب گاهی اوقات حق‌السهم خویشاوند نزدیک کمتر از حق واقعی خود می‌باشد در این تحقیق پس از برسی دیدگاه‌های مذاهب شیعه و سنی و مبنای تقسیم ارث از دیدگاه هر یک به این نتیجه می‌رسیم که اولاً تقسیم‌بندی ارث بر طبق نظریه شیعه کاملاٌ تابع دلیل قطعی یعنی آیه قران می‌باشد زیرا که نص قران مقدم بر روایت است که اهل سنت از آن به‌عنوان دلیل استفاده کرده‌اند. ثانیاً تقسیم‌بندی بر اساس نظریه شیعه کاملاً ممدوح و اخلاقی است زیرا روابط خانوادگی را محکم‌تر می‌کند. در حقیقت امید اینکه شخص بتواند برای اطفال خود در آینده آسایش و رفاه بیشتری فراهم کند سبب تحریک ایشان به فعالیت بیشتر می‌شود.

کلیدواژه‌ها: ارث، بررسی فقهی، بررسی حقوقی، اولوالارحام، اولوالعصبات.

 فصول پایان‌نامه:

 این تحقیق در چهار فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات و مفاهیم»
* بخش اول: ارحام
* بخش دوم: فتاوای مختلف درباره ارحام و قاطعین رحم
* بخش سوم
فصل دوم
* بخش اول: مباحت مقدماتی در مورد تقسیمات ارث
* بخش دوم: تقسیمات ارث از دیدگاه اهل سنت
* بخش سوم: تقسیمات ارث از دیدگاه شیعه امامیه
* بخش چهارم: مواد قانونی ارث
فصل سوم
* بخش اول: ادله امامیه بر بطلان عول و تعصیب
* بخش دوم: ادله اهل سنت بر اثبات عول و تعصیب
فصل چهارم
* بخش اول: ایرادات وارده به روایات اهل سنت
* بخش دوم: اشکالات وارده به داستان زکریا (مریم. 5 و 6)
نتیجه.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید