plg_search_jcomments
Search SEO Glossary
Search - K2
Search - RSTickets! Pro Knowledgebase
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها
جستجو - دانلودها- فیلم و صوت
جستجو - مداخل
نویسنده مقاله: سید علی واعظ‌زاده ؛ سید حیدر علوی‌نژاد؛ سید علی حسینی
منتشر شده در: پژوهشنامه کلام
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: دوره 5، شماره 9، پاییز و زمستان 1397

چکیده:

مفهوم » امامت « از مفاهیم کلیدی قرآن کریم است که در نظام واژگان قرآنی از اهمیت فراوانی برخوردار است و در جهانبینی و نظام عقیدتی شیعه جایگاه ویژهای دارد و بسیاری از اختلافات میان فرقه های اسلامی به علت کژفهمی هایی است که از این موضوع و مصادیق آن داشتهاند. از سوی دیگر اگر اصل امامت اثبات نشود، بسیاری از عقاید شیعه بیاساس و پایه میماند. هدف از این پژوهش بررسی میدان معنایی ظلم و امامت با روش میدان معنایی ایزوتسو در این پژوهش نشان میدهد که این واژه با » امامت « است. بررسی کاربستهای قرآنی مفهوم چهار مفهوم کلیدی هدایت، ولایت، تبعیت و اطاعت در ارتباط است. همچنین میدان معنایی ظلم در آیات قرآن کریم نیز با مفاهیمی همچون کفر، شرک، فسق، تعدی، ولایت غیر خداوند، تکذیب آیات الهی، ضلالت و در مقابل آن عدالت و هدایت در ارتباط است. این دو مفهوم به لحاظ معنایی از سه جهت در مقابل هم قرار میگیرند؛ تبعیت، اطاعت و هدایت. هدایت الهی در صورتی محقق میشود که ولایت امامان منصوب از سوی خداوند را پذیرفت و نه ولایت ظالمان را. همچنین ولایت در صورتی معنا مییابد که از امام و ولی اطاعت و تبعیت شود.

کلید واژگان:

میدان معنایی، ظلم، امامت،ولایت، تبعیت، هدایت

  pdf دانلود مقاله رابطه معنایی «ظلم» و «امامت» در قرآن کریم (912 KB)