w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

 

مجموعه‌ی پایان‌نامه‌هاي سایت دانشنامه اهل‌بیت (ع) به معرفی پایان‌نامه‌های مرتبط با مداخل دانشنامه اهل‌بیت (ع) می‌پردازد. این بخش از سایت به‌مانند قسمت مقالات، به سه کلان موضوع «تاریخی»، «کلامی _ سیاسی _ اجتماعی» و «فقهی _ اخلاقی» تقسیم شده است. یکی از زیرمجموعه‌های قسمت تاریخیِ پایان‌نامه‌ها، بخش «اهل‌بیت (ع)» بوده، که به چهارده معصوم (ع) و اهل‌بیت (ع) (به شکل عام) تقسیم شده است. در این مقال بر آنیم تا بخش پایان‌نامه‌های عنوان «حضرت زهرا (س)» از این مجموعه را معرفی کنیم.

به‌طور‌کلی معرفی هر پایان‌نامه در سایت دانشنامه اهل‌بیت (ع) علاوه بر ذکر نویسنده و اساتید راهنما و مشاور و سال و مکان دفاع، گاه شامل توضیحاتی مختصر از محتویات آن بوده و گاهی همراه با ذکر چکیده و کلیدواژه و در پاره‌ای از موارد با درج فصول کلی پایان‌نامه است که از بانک‌های اطلاعاتی مجازی و در برخی اوقات با مراجعه حضوری به کتاب‌خانه‌ی دانشگاه‌ها میسر گشته است. چنان‌که با جستجو در بانک‌های مقالات، آن تعداد از نگاشته‌هایی که در ارتباط با موضوع پایان‌نامه از نویسنده یافت شده، به این متن اضافه گشته‌اند.

بنابراین در بخش حضرت زهرا (س) تعداد 24 پایان‌نامه قرار گرفته، که به 5 زیرمجموعه تقسیم شده است که عبارتند از: «حضرت زهرا (س) و ادبیات»، «حضرت فاطمه (س) از نگاه اهل سنت»، «حضرت فاطمه (س)، قرآن و حدیث»، «سیره حضرت زهرا (س)» و «متفرقه». از مجموع پایان‌نامه‌های حضرت زهرا 9 پایان‌نامه همراه با چکیده، کلیدواژه و سرفصل بوده، و 15 پایان‌نامه تنها شامل چکیده و کلیدواژه است. شایان ذکر است که در اینجا به تعدادی از پایان‌نامه‌های این بخش که برخی از آن‌ها با مقالات ارزشمندی از سوی نویسنده پایان‌نامه همراه بوده است، اشاره می‌شود:

 

1. عنوان پایان‌نامه: «شخصیت حضرت زهرا (س) در قرآن از منظر تفاسیر اهل ‌سنت»

نویسنده: «محمد یعقوب بشوی»
اساتید راهنما و مشاور: «علی نصیری»
سال و مکان دفاع: 1384، جامعه المصطفی العالمیه

 

توضیحات

 

این رساله در پنج فصل به بررسی شخصیت حضرت زهرا (س) در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت پرداخته و طبق معیارهای اهل سنت به شبهات آن‌ها پاسخ داده است. در منابع تفسیری و روایی اهل سنت بیش از 135 آیه در 49 سوره درباره فضائل حضرت فاطمه (س) و اهل‌بیت (ع) آمده و این تعداد، غیر از آیاتی است که در منابع شیعه وجود دارد. صدها روایت تفسیری در ذیل آیات از کتب اهل سنت آمده است که انسان را متحیر می‌سازد که با وجود این همه فضائل و مناقب، چطور وجود آن حضرت ناشناخته مانده است.

منبع: سایت سخن تاریخ


مقالات مرتبط

1. آیه تطهیر و جایگاه حضرت زهرا (س) از دیدگاه اهل سنت، محمد یعقوب بشوی، بینات، زمستان 1386، (28 صفحه، از 114 تا 141).
2. فاطمه (س) در قرآن، نگاهی به جایگاه فاطمه زهرا (س) در آیه مباهله از نظرگاه اهل سنت، محمد یعقوب بشوی، مباحث بانوان شیعه، تابستان 1384، (20 صفحه، از 85 تا 104).

 

«از این پایان‌نامه کتابی با عنوان «شخصیت حضرت زهرا (س) در قرآن از منظر تفاسیر اهل سنت» به رشته تحریر درآمده است».

 

 *****

 

2. عنوان پایان‌نامه: «ثقلین در اندیشه حضرت زهرا (س)»

نویسنده: «سیده كبری عظیمی»
اساتید راهنما و مشاور: «سید رضا مؤدب» و «جعفر نکونام»
سال و مکان دفاع: 1379، دانشگاه قم

 

چکیده

 

تحقیق حاضر سیری در اندیشه فاطمه زهرا (س) در مورد قرآن و عترت (ع) می‌باشد. تأمل در سیره و کلام زهرای مطهر (س) بسیاری از حقایق ناگفته را در مورد قرآن و عترت (ع) آشکار می‌سازد. فاطمه زهرا (س) در معرفی قرآن ویژگی‌های برجسته‌ای را برای کتاب الهی برشمرده‌اند. کتابی که ناطق و صادق است و با نوری ساطع و درخشان پیروان خود را به‌سوی بهشت و رضای الهی هدایت می‌کند. علاقه زهرای مرضیه (س) به قرآن تااندازه‌ای است که در حال انجام کارهای روزمره‌ی زندگی نیز آیات قرآن را تلاوت می‌نمودند و در عمل به فرمان‌های وحی پیشتاز بودند. انس فوق‌العاده فاطمه زهرا (س) با آیات قرآن در استشهادات مکرر ایشان به آیات قرآن مشهود است. در کلمات ایشان بیش از سی آیه مورد استناد قرارگرفته است. صدیقه طاهره (س) گاه با توجه به مورد نزول آیات مضمون آیات را بر گفتار خود منطبق می‌نمودند و گاه مفهوم آیات را به دلالت التزامی مورد استناد قرار می‌دادند و در موردی به‌ظاهر آیه استشهاد نموده‌اند. در مورد عترت (ع) نیز دخت گرامی رسول خدا (ص) ابتدا سرسلسله عترت پیامبر اکرم (ص) را معرفی نموده‌اند و شدت علاقه و اطاعت خویش را نسبت به ایشان ابراز داشته‌اند. فاطمه زهرا (س) به‌اندازه‌ای به رسول خدا (ص) علاقه‌مند بود که بعد از رحلت رسول اکرم (ص) باوجود داشتن همسری چون حضرت علی (ع) و فرزندانی چون امام حسن و حسین (ع) در فراق پدر بسیار بی‌تاب بود و از خدا می‌خواست که هر چه زودتر به رسول خدا (ص) ملحق شود. زهره عترت در معرفی خود به دارا بودن علم الهی و سرور بانوان دو جهان بودن از زبان رسول خدا (ص) اشاره می‌نمایند. در معرفی حضرت علی (ع) نیز ضمن ابراز علاقه و اطاعت خویش نسبت به حضرت علی (ع) امتیازات حکومت علی (ع) برشمرده و بر ولایت و امامت علی (ع) دلیل آورده و مسلمانان را بر حمایت از علی (ع) تحریض نموده‌اند. آن بانوی بزرگوار در زمان حیات رسول خدا (ص) هماره پشتیبان نبی اکرم (ص) بود و بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) نیز مدافع امام زمان خویش بود و تمام مساعی خود را در جهت دفاع از حریم امامت به کار بست؛ لذا باید گفت که زهرای مرضیه (س) خلاصه نبوت و امامت است که سرانجام نیز با اشتیاق به دیدار نبی خدا (ص) در راه دفاع از ولی خدا به شهادت رسید. علم وسیع و الهی فاطمه زهرا (س) به‌اندازه‌ای است که با توجه به «حدیث لوح» و وجود «صحیفه فاطمیه» ایشان از امامت فرزندان خویش خبر می‌دهند و ضمن برشمردن امتیازات اهل‌بیت و ائمه اطهار (ع) راه نجات و رستگاری را در پیروی از آنان می‌دانند.

کلیدواژه‌‌ها

 

ثقلین، قرآن، ویژگی‌های قرآن، فدک، عترت، پیامبر اکرم (ص)، فاطمه زهرا (س)، حضرت علی (ع)، ائمه اطهار (ع)، امامت، ولایت علی (ع).

فصول پایان‌نامه

 

این رساله در سه فصل به تبیین مطالب خود پرداخته است:
فصل اول: «کلیات»
   * بخش اول: خلاصه‌ای از زندگی حضرت زهرا (س)
   * بخش دوم: جلوه‌های علمی شخصیت حضرت زهرا (س)
   * بخش سوم: ضرورت توجه به قرآن و عترت
فصل دوم: «فاطمه (س) و قرآن»
   * بخش اول: جایگاه قرآن در اندیشه کوثر قرآن
   * بخش دوم: استشهاد و استدلال به آیات قرآن در کلام حضرت زهرا (س)
فصل سوم: «فاطمه (س) و عترت»
   * بخش اول: معرفی عترت در کلام زهره عترت (س)
   * بخش دوم: دفاع از عترت در سیره حضرت زهرا (س).

 

مقالات مرتبط

استشهاد به آیات قرآن در کلام حضرت زهرا (س)، سیده کبری عظیمی، صحیفه مبین، پاییز و زمستان 1382، (9 صفحه، از 27 تا 35).

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید