چکیده:
نحویان بالاتفاق معتقدند قرآن مصدر و منشأ بنای اصول و قواعد نحو است. مکاتب مختلف نحوی هرکدام به طریقی از منبع فیاض قرائات قرآنی در رابطه با تدوین و تأیید قواعد نحوی خویش اثر پذیرفته اند اما مکتب نحوی کوفه در این زمینه بیشتر از دیگر مکاتب نحوی به قرائات مختلف قرآنی استشهاد نموده و استناد به قرائات را در سرلوحه کار خویش قرار داده است. کوفیان از قرآن در برابر خود افقهای تازهای گشودند و همه قرائات قرآنی را بدون تأویل پذیرفتند. ازآنجاییکه کوفیان اهل فلسفه و منطق نبودند لذا برخلاف بصریان قرائت قرآنی را که اساس آن نقل و روایت میباشد بر قیاس ترجیح داده و قواعد نحوی مکتب خویش را بر پایه آن استوار نمودند. کوفیان بر این باور بودند که قرآن به لغات فصیح مختلفی نازل شده است. لذا هیچ لغتی را بر دیگری ترجیح ندادند. رایت علم نحو را در کوفه، کسائی و شاگردش فرّاء در دست گرفتند به طوری که کسائی بدان حرارت بخشید و در شریانهایش خون نشاط و تجدد را به جریان درآورد و به فضل کوششهای علمی فرّاء، مکتب نحوی کوفه به مرحله نضج و تکامل رسید. البته قبل از آنان نیز کسانی در شکلگیری نحو کوفی نقش داشتند اما نتیجه بذرها و ثمره نهالی که کاشتند به دست کسائی بارور شد. قرائات مختلف قرآنی به طرق مختلفی بر نحو کوفی تاثیر گذاشته است که غالبا در وضع و تایید نحوکوفی، نحویان کوفه را یاری داده است این تحقیق به بررسی تاثیر قرائات قرآنی بر نحو کوفی پرداخته و طرق مختلف تأثیرگذاری قرائت بر نحو کوفی را با ارائه شواهد مختلف بیان میدارد.
کلیدواژهها:قرائات قرآنی، مکتب نحوی کوفه، کسائی، فرّاء.
فصول پایاننامه:
این پژوهش در سه فصل ارائه شده است:
فصل اول: «علم قرائت»
* مقدمه
* قرائات
* احرف سبعه
فصل دوم: «مکتب نحوی کوفه»
* مقدمه
* مدرسه کوفه
فصل سوم: «تجزیه و تحلیل»
* مقدمه
* تاثیر قرائات بر نحو کوفی
نتیجه.