w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، تاریخ‌نگاری مقتل، رابطه‌ای تنگاتنگ با تاریخ‌نگاری اسلامی دارد. ازاین‌رو پرداختن به اجزا و پیگیری علت‌ها و عوامل آن یکی از ضروریات امر تحقیق در حوزه فرهنگ دینی به شمار می‌رود.


مؤلف در این اثر به بررسی مقتل نگاری از آغاز تا پایان سده پنجم هجری پرداخته و منابع و گزارش‌ها را نقد و تحلیل کرده است.


بررسی تفاوت‌های اصلی تاریخ‌نگاری مقتل، تأثیرپذیری از آثار و تأثیرگذاری بر آن‌ها، تشخیص گزارش‌های درست از نادرست، شناسایی مؤلفه‌های اصلی و بررسی برخی آسیب‌ها ازجمله عرصه‌هایی است که نویسنده در این کتاب به آن‌ها پرداخته است. همچنین ورود به مقتل‌های مربوط به سایر ائمه هدی از ویژگی‌های این اثر به شمار می‌رود.


این کتاب در پنج فصل با عناوین «کلیات»، «مفاهیم و مصطلحات (واژگان کلیدی)»، «معرفی و نقد منابع، بررسی علل، عوامل، زمینه‌ها و مؤلفه‌های تاریخ‌نگاری مقتل»، «شرح آثار تاریخ‌نگاران مقتل»، «گزارش مقاتل در جوامع روایی و آسیب‌شناسی در تاریخ‌نگاری مقتل» تهیه و تنظیم شده است.


دکتر بهاءالدین قهرمانی نژاد شایق؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و نویسنده این اثر، رسالت اصلی این پژوهش را بررسی همه‌جانبه شیوه‌ها، علل و زمینه‌های نگارش مقتل در سده‌های آغازین اسلامی می‌داند. به همین جهت به تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی دست‌زده و شیوه تحقیق نیز، بر مبنای تحلیل گزارش‌ها در منابع مقتلی بوده است؛ بنابراین پس از بیان و تعریف اصطلاحات، به محورهای مختلف تحقیق پرداخته‌شده است.


در بخشی از این اثر آمده است: یکی از مباحث مهمی که در راستای شناخت محتوایی تاریخ‌نگاری مطرح است، معرفت‌شناسی و از اجزای مهم آن معرفت گزاره‌ای است. در مباحث پژوهش تاریخی، توجه فراوانی به آن صورت گرفته است و می‌توان یافته‌های مورخان جدید را برگرفته از داده‌های معرفت‌شناسی تاریخی درگذشته دانست.


کتاب «مقتل نامه» در شمارگان یک هزار نسخه و قطع وزیری به چاپ رسیده است و سید محسن ناجی نصرآبادی کار ویراستاری آن را بر عهده داشته است.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید