w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

دانشنامه بقيع شريف توسط آقاي محمد نوري و همكارانشان در حدود دو سال كار فشرده و پيوسته تهيه شده است. اين كتاب توسط نشر صحيفه خرد در قم منتشر شده و با قيمت هفتاد هزار تومان عرضه شده است. به همراه اين كتاب، لوح فشرده اي شامل مدارك و برخي از متون درباره بقيع در 1050 صفحه، 445 قطعه تصوير از بقيع و يك فيلم مستند درباره بقيع آمده است.


در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده: «دانشنامه بقيع» مثل ديگر رسانه‌ها به اطلاع‌رساني مي‌پردازد؛ گذشته بقيع، آباداني و عمران آن و سپس تخريب و از بين بردن عمدي بناها و آثار بسيار ارزشمند اين سرزمين را به روش مستند نشان مي‌دهد. چون درباره بقيع اطلاع‏رساني نشده و جهان، اطلاع كافي از بقيع ندارد، تخريب‏كنندگان هيچ‏گاه توسط مجامع و نهادهاي بين‌المللي توبيخ نشده‌اند. با اينكه وظيفه يونسكو حفظ و پاسداري از ميراث فرهنگي بشريت است و بقيع مهم‌ترين جايي است كه هزاران نخبه از اديان يهود، مسيحيت و اسلام در آن آرميده‌اند. از اينرو يونسكو و سازمان ملل بايد از كشتار مردم، غارت سرمايه‌هاي متعلق به انسانيت ممانعت بعمل آورد. حداقل ثبت و حراست معنوي بر عهده آنهاست. در جريان حمله به مدينه، هزاران انسان كشته شدند و خزائني پر از اشياء بي‌نظير مثل تاج پادشاهي ساسانيان، شمشير هارون الرشيد و هزاران قطعه بي‌نظير ديگر به تاراج رفت. اين دانشنامه، بقيع را ذيل صدها مدخل معرفي كرده و بسان يك فرهنگ باستاني بزرگ كه هزاران جزء دارد، تحولات اين اجزاء را به روش تاريخي گزارش و اطلاع‌رساني مي‏نمايد. اين گزارش‏ها، آينه‏ تمام‏نماي واقعيت‏ها و حقايق است.

اسناد و مدارك تحولات را هم تا جايي كه امكان داشته، معرفي كرده است. از اينرو نهادهاي بين‌المللي پس از اينگونه اطلاع رساني‌ها، عذري ندارند و بايد پاسخگويي خواست عمومي جهانيان باشند.


اين دانشنامه براي اولين‌بار درصدد است با شيوه نوشتاري ساده و روان، اطلاعات مرتبط به بقيع را براي عموم اعمّ از مسلمانان و غير مسلمانان عرضه كند. اطلاعات پيش از تخريب را از منابع دست اول استخراج و با قلمي همه فهم عرضه نمايد. اما اطلاعات پس از تخريب هم تا جايي كه امكان داشت، آورده‌ايم. دسترسي به اسناد و مدارك اين دوره، مشكل است. زيرا بسياري از آنها در اختيار دولت عربستان سعودي و ارگان‌هاي دولتي مثل شهرداري و استانداري مدينه است و بخش ديگر آن در آرشيوهاي اروپا و امريكا است. اما اين دانشنامه چون با هزينه‌هاي شخصي تأليف شده، پيدا كردن و خريدن اين اسناد و مدارك، نياز به بودجه فراوان داشت كه شرايط مالي يك پژوهشگر اجازه نمي‌داد. با اين حال تا جايي كه امكان داشت و مقدور بود، استفاده كرديم.


اين دانشنامه هم منعكس كننده رخدادها و حوادث تاريخ طولاني بقيع است. از اينرو قلمرو عيني را در سر فصل‌هاي ذيل عرضه مي‌كند:

تاريخ تحولات و حوادث؛ جغرافيا؛ علوم قرآني (قاريان و مفسران مدفون، رخدادهاي قرآني)؛ علوم حديث؛ ادعيه و زيارت‌؛ مزارات و بقاع و تذكرةالمقابر؛ فقه و حقوق؛ كلام و عقايد (جريان‌هاي افراطي و اعتدال)؛ ادبيات (نثر، شعر، بقيعيات، شاعران مرثيه‌سرا)؛ ملل و نحل (رديه و دفاعيه نگاري‌ها، منازعات، انشعابات فرق)؛ اديان (يهود، مسيحيت، ديگر اديان)؛ اقتصادي (ذخائر و گنجينه‌ها، خسارت‌هاي ناشي از تخريب)؛ دوره جاهليت (ايام بقيع، اشعار دوره قبل از اسلام، معارك)؛ قضاء و جزاء (مجازات مخربين، قتل عام عمومي و مجازات عاملان، تشويق پاسداران ميراث انساني بقيع، مرمت كاران و عمران)؛ همايش‌ها و نشست‌هاي درباره؛ مراكز و مؤسسات و سمن‌ها؛ بقيع پژوهي؛ خاطره نگاري؛ نشريه ويژه (ايران، امريكا، جهان اسلام؛ اروپا)؛ موزه و موزه‌داري (اشياء موزه‌اي مرتبط به بقيع)؛ هنر (فيلم، نقاشي، عكاسي و عكس و ...)؛ ضريح سازي؛ معماري ساختمان‌هاي بقيع؛ اسناد و مدارك مكتوب يا عكسي؛ كتابشناسي آثار؛ نسخه شناسي؛ مقاله شناسي؛ پايان‌نامه شناسي؛ مرجع نگاري؛ متون و اسناد ديپلماتيك؛ سفرنامه (متون، مسافران)؛ پايگاه‌هاي اينترنتي (سايت، وبلاگ، اينترنت)؛ ماهواره (شبكه‌ها).


جهت تهيه «دانشنامه بقيع شريف» مي توانيد با شماره هاي 09125520765 و 02537832198 تماس بگيريد.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید