w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خراسانی، مدیر گروه و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: در حال حاضر جلد 14 دایره المعارف قرآن کریم را در دست تألیف داریم که به حمد خدا اردیبهشت امسال جلد 13 دایره المعارف قرآن روانه بازار نشر شد و الآن مشغول ویرایش نهایی جلد 14 هستیم که امیدوار هستیم برای نمایشگاه کتاب اردیبهشت‌ماه این جلد را آماده کنیم.


وی افزود: البته تدوین جلدهای 15تا 18 را نیز شروع کرده‌ایم؛ و در مرحله تدوین مقالات و ارزیابی آن‌ها هستیم. از سال 76 با کمک همکاران تدوین دایره المعارف قرآن کریم در مجموعه فرهنگ و معارف قرآن تدوین دایره المعارف را آغاز کردیم که و از سال 81 سالانه یک جلد منتشر کردیم.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: این دایره المعارف نخستین دایره المعارف در جهان اسلام است؛ ضرورت تدوین دایره المعارف قرآن کریم از زمانی احساس ‌شد که هیچ اثر دایره المعارف در جهان اسلام نداشتیم. تاکنون در جهان اسلام کاری با عنوان دایره المعارف و با استانداردهای جهانی امروز تدوین نشده بود، بنابراین با عنایت به ضرورتی که در این زمینه وجود داشت از 18 سال پیش تدوین این اثر را آغاز کردیم.


وی افزود: مجموعه این پروژه  30 جلدی خواهد بود. مدخل‌های این دایره المعارف با توجه به  علوم قرآنی و برخی مدخل‌ها با توجه به اعلام قرآنی برگزیده شده‌اند؛ و قرآن به شکلی به‌صراحت یا اشاره آن‌ها را ذکر کرده است. ازجمله  اسمای که در قرآن آمده‌اند از آدم، نوح و ابراهیم.... یا اسمای که قرآن به‌صراحت به آن‌ها اشاره نکرده است مانند «علی بن ابی‌طالب» یا «حضرت فاطمه(س)» که بعضی از آیات در شأن آن‌ها نازل شده است. بنابراین بعضی اعلام از علوم قرآنی هستند؛ مانند محکم و متشابه،  ظاهر و باطن که به‌صورت مفصل است به آن‌ها پرداخته‌ایم.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: همه مدخل‌ها فارسی هستند و ذیل هر یک از این مدخل‌ها با توجه به دیدگاه قرآن به آن‌ها ‌پرداخته‌ایم. در این اثر از منابع دست‌اول استفاده می‌شود و البته مقالات به‌صورت دایره المعارفی و مختصر ارائه کرده‌ایم و چندان مفصل نیستند.


مدیر گروه دایره المعارف قرآنی گفت: در مجموع دایره المعارف قرآن کریم مشتمل بر 3 هزار مدخل اصلی و ارجاعی است که متشکل از 700 موضوع ارجاعی و 2 هزار و 300 مدخل اصلی است و هر جلد مشتمل بر 75 موضوع است و به‌طور طبیعی وجه امتیاز این دایره المعارف با دایره المعارف‌های دیگر این است که در دایره المعارف قرآن همه مقالات قرآنی است.مقالات این دایره المعارف در بخش‌های فلسفه، کلام و عرفان، فقه و حقوق، تاریخ و‌ اعلام قرآن، فقه و حقوق و معارف و مفاهیم سیاسی و اجتماعی آماده و تدوین می‌شود.


خراسانی  در آخر تصریح کرد:  در کنار تدوین این  اثر آماده‌سازی جلد دوم «دانشنامه قرآن کریم» برای نوجوانان را نیز آماده چاپ کرده‌ایم؛ این کتاب نیز در اردیبهشت‌ماه سال آینده منتشر می‌شود؛ البته به‌صورت هم‌زمان مشغول ویرایش جلد سوم این اثر نیز هستیم.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید