w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «علوم قرآنی» نوشته استاد محمدهادی یوسفی‌غروی است که در 6 فصل تنظیم شده و از سوی دفتر نشر معارف روانه بازار نشر شده است.

 

«مقدمات بحث»، «اطلاعات ابتدایی»، «وحی»، «کتابت و جمع‌آوری قرآن کریم»، «تاریخچه علوم قرآنی» و «ویژگی‌های قرآن» عناوین این اثر را دربرمی‌گیرد.

 

در فصل نخست به ضرورت بحث‌های قرآنی و بیان علامه طباطبایی(ره) در اشتمال قرآن بر کلیات برنامه زندگی بشر پرداخته شده است که در بخشی از آن می‌خوانیم: «قرآن مجید بر ریشه‌های اصلی اسلام که سه بخش کلی را تشکیل می‌دهد، مشتمل است، بدین ترتیب؛ 1- اصول عقاید اسلامی که نوعی از آن اصول سه‌گانه دین است؛ توحید و نبوت و معاد و نوعی عقاید متفرع بر آنها مانند لوح و قلم و قدر و ملائکه و عرش و کرسی و خلقت آسمان و زمین و نظائر آنها. 2- اخلاق پسندیده و 3- احکام شرعی و قوانین عملی که قرآن کریم کلیات آنها را بیان فرموده و تفاصیل و جزئیات آنها را به بیان پیغمبر اکرم(ص) واگذار کرده است.»

 

در فصل دوم نام‌ها و صفات، آیات قرآن، تعداد آیات، ویژگی‌های سوره‌های مکی و مدنی، آشنایی با سوره‌ها و شأن نزول آنها آمده و در فصل بعدی با عنوان «وحی» به وحی در لغت، وحی در قرآن، حالات وحی، حقیقت آن و نزول قرآن پرداخته شده است.

 

فصل چهارم نیز به موضوع کتابت قرآن و چگونگی مراحل کتابت قرآن و جمع‌آوری آیات و سور اشاره شده و در ادامه موضوع جمع‌آوری قرآن توسط خلیفه اول به تصدی خلیفه دوم، جمع‌آوری مصاحف، قرآن کنونی و اختلاف قرائات بررسی شده است.

 

در فصل پنجم تفسیر الفاظ قرآن مجید و پیدایش و سیر آن، علم تفسیر و طبقات مفسرین، روش مفسرین شیعه و طبقات‌شان، نمونه‌هایی از تفاسیر شیعه، تفاسیر اهل تسنن و ترجمه قرآن پرداخته شده و در ادامه موضوعاتی چون قرآن؛ بزرگترین معجزه پیامبر اسلام، قرآن تحریف نشده است، قرائت قرآن، قابل فهم بودن قرآن، معنی محکم و متشابه نزد مفسرین و علما، روش ائمه اهل بیت(ع) در محکم و متشابه قرآن، ناسخ و منسوخ در قرآن کریم، ظاهر و باطن در قرآن و تأویل در قرآن مورد بررسی و بحث قرار گرفته است.

 

 

یادآور می‌شود، کتاب «علوم قرآنی» نوشته آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی از سوی دفتر نشر معارف با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 9 هزار تومان منتشر شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید