w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

 به گزارش سایت دانشنامه اهل‌بیت (ع) سی‌ و یکمین جلسه شورای علمی دانشنامه اهل‌بیت (ع) در تاریخ 94/04/25 با حضور آقایان: الله‌اکبری، دیبا، صرامی، صفری، مطهری، هاشمی و یوسفی غرویبرگزار شد که ریاست این جلسه را جناب آقای دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی بر عهده داشت و دبیر جلسه نیز جناب آقای خیرخواه بود.

 

دستور جلسه

 

بررسی و تصویب مداخل پیشنهادی بخش فقه و اخلاق؛

 

خلاصه مذاکرات

 

تعداد 66 مورد پیشنهاد بخش موردبحث و بررسی قرار گرفت.

 

مصوبات جلسه

 

* پیشنهاد‌های تصویب نشده:


«پدر و مادر»، «رضاع و مادری>نکاح»، «مهر السنه>نکاح»، «مهریه>نکاح»، «مسابقه>بازی»، «اجاره»، «عاریه»، «عدالت/ فقهی»، «قماربازی»، «تیمم>وضو»، «احتضار>خاک‌سپاری»، «زکات فطره>زکات»، «اسیر>حقوق بشردوستانه»، «مقام ابراهیم>مسجدالحرام»، «رمی>حج»، «زیارت امام حسین(ع)>زیارت»، «تغییر مدخل عمل به عمل (کار)»، «تشریع>بدعت» و «جنگ>جهاد».


* مداخل اضافه‌شده:


«الحاد>کفر»، «تیمم»، «قبله»، «مسواک»، «بوی خوش»، «یائسگی»، «نماز آیات»، «نماز باران»، «نماز جعفر طیار>نمازهای مستحب»، «نماز قضا>نماز»، «خاک‌سپاری»، «احتضار»، «تشییع‌جنازه>خاک‌سپاری»، «دفن>خاک‌سپاری»، «تکفین>خاک‌سپاری»، «نماز میت>خاک‌سپاری»، «قبرستان»، «نجاست>طهارت»، «مسکن/ فقهی- اجتماعی»، «قبر>قبرستان»، «زکات فطره»، «نذر و عهد»، «عمره»، «نیابت در عبادات»، «عبادات استیجاری>نیابت در عبادات»، «اسیر»، «طواف»، «مقام ابراهیم/ تاریخی- فقهی»، «کعبه/فقهی- تاریخی»، «مسجدالحرام/ فقهی- تاریخی»، «زمزم>مسجدالحرام»، «شکار»، «کفاره»، «مواقف حج/فقهی- تاریخی»، «قربانی»، «تربت»، «زیارت امام حسین (ع)/ فقهی- تاریخی»، «محاربه»، «ربا»، «غِش»، «مشعر>مواقف حج»، «منی>مواقف حج»، «عرفات>مواقف حج»، «جمرات»، «رمی>جمرات؛ حج»، «اختلاس>سرقت»، «خریدوفروش»، «قمار»، «شطرنج»، «بیع>خریدوفروش»، «احتکار»، «فسق>عدالت»، «خیار»، «رهن»، «حَجر»، «ضَمان»، «شرکت (مشارکت کردن شامل ابوابی مانند مضاربه»، «مزارعه»، «مساقات)»، «مضاربه>شرکت»، «مزارعه>شرکت»، «مساقات>شرکت»، «شفعه>شرکت»، «جعاله>شرکت»، «وکالت/فقهی»، «مسابقه»، «امانت/ فقهی»، «عاریه>امانت»، «ودیعه>امانت»، «تنظیم خانواده>کنترل جمعیت»، «مهریه»، «مهر السنه>مهریه»، «کنترل جمعیت»، «رضاع»، «نمازهای مستحب» و «سرقت».



* تغییرات در مداخل مصوب قبلی:


مدخل «اذان» به «اذان و اقامه» تغییر یافت و مدخل ارجاعی «اقامه» حذف شد. مدخل اصلی «رأی» به «اجتهاد» و مدخل اصلی «فسق» به «عدالت» ارجاع شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید