w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

به گزارش سایت دانشنامه اهل‌بیت (ع) یازدهمین جلسه شورای علمی دانشنامه اهل‌بیت (ع) در تاریخ 93/03/29 با حضور آقایان: الله‌اکبری، خراسانی، دیبا، سبحانی، صفری، مطهری،هاشمی و یوسفی غروی برگزار شد که ریاست این جلسه را جناب آقای دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی برعهده داشت و دبیر جلسه نیز جناب آقای خیرخواه بود.

 

دستور جلسه

 

بررسی تصویب مداخل کلامی، تفسیری- قرآنی گروه معارف؛

 

خلاصه مذاکرات

 

در این جلسه نیز تعدادی از مداخل کلامی، تفسیری- قرآنی گروه معارف تصویب گردید. ادامه بحث در این خصوص به جلسه دیگری واگذار شد.

 

مصوبات جلسه

 

* در ریز محور مدخل‌های کلامی، 123 مدخل و در تفسیری قرآنی، 50 مدخل تصویب گردید.

 

مدخل‌های مستقل کلامی:

 

«امام»، «امامت»، «بداء»، «انتظار»، «امر بین امرین»، «محدث»، «تشبیه»، «تعطیل»، «آخرالزمان»، «رسول الله»، «جبر»، «حجت»، «توحید»، «مرگ»، «کفر»، «نفس»، «علم معصوم»، «تعمق»، «قدر/کلامی و قرآنی»، «خلقت (بحث از عوالم)»، «قدرت»، «کتاب»، «خیر»، «خروج عن الحدین»، «کلام/علم»، «کلام الله»، «لقاء الله»، «طینت»، «رویت (خدا)»، «معرفت»، «تقصیر»، «اولوالامر»، «نبوت»، «غیب»، «معرفه الله (توجه به اثبات وجود خدا، راههای شناخت خدا، ...)»، «معاد»، «واحد و احد»، «خلیفه الله»، «مفوضه»، «قادر/اسماء و صفات»، «مجسمه»، «مشبهه»، «معطله»، «اسماء و صفات»، «جبریه (اهل حدیث)»، «مقصره»، «عدالت»، «نفاق»، «اراده الهی»، «ولایت (الهی)»، «تجسیم»، «غلو»، «تفویض»، «جهل»، «احباط و تکفیر»، «استطاعت»، «مرجئه»، «اسم اعظم»، «اسماء حسنی»، «مهدویت (با توجه به تاریخ ادعای مهدویت)»، «قدریه»، «عصمت»، «احتجاج»، «عالم، اسماء و صفات»، «ملائکه»، «امتحان»، «عالم انوار»، «عرش»، «کرسی»، «نقد»، «تولی»، «تبری»، «یقین»، «جن»، «شفاعت»، «برزخ»، «بینونت»، «تفکر»، «ثواب و عقاب»، «علم/کلامی و فرهنگی»، «کنه»، «بهشت»، «جهنم»، «خاتمیت»، «مشیت الهی»، «شر»، «دین»، «رجعت»، «جبرییل»، «الله»، «قضا»، «عقل»، «فطرت»، «قلب» و «عادل، اسماء و صفات».

 

مدخل‌های ارجاعی کلامی:

 

«خداشناسی> معرفه الله»، «خلافت> امامت»، «شناخت>معرفت»، «محو و اثبات> بداء»، «عدل (الهی) > عادل»، «مناظره> احتجاج»، «معصوم> عصمت»، «علم (الهی) > عالم»، «قدرت (الهی) > قادر»، «ابتلاء> امتحان»، «خداوند> الله»، «اسم> اسماء و صفات»، «صفت>اسماء و صفات»، «جزا> ثواب و عقاب»، «تقدیر> قَدَر»، «فرشتگان> ملائکه»، «اختیار> امر بین امرین، تفویض»، «رسول> نبوت»، «نبی> نبوت»، «رسالت> نبوت»، «امام مبین> کتاب»، «ام الکتاب> کتاب»، «کتاب مبین> کتاب»، «شک> یقین»، «روح‌الامین> جبرییل»، «جنت> بهشت» و «دوزخ> جهنم».

 

مدخل‌های مستقل تفسیری قرآنی

 

«آخرت»، «آدم»، «آیه تطهیر»، «آیه ولایت»، «آخر/ قرآنی و کلامی»، «ابلیس»، «اعراف»، «انسان»، «ایمان»، «انفاق/ قرآنی و اجتماعی»، «باطل»، «انبیا»، «تحریف»، «تعلیم»، «شرک/ قرآنی و کلامی»، «تعلم»، «تفسیر/علم»، «حکمت»، «رزق»، «قرآن (با ابعاد مختلف)/ قرآنی و فرهنگی»، «روح»، «روح‌القدس»، «شیطان»، «صراط»، «خواص سور»، «باطن»، «عالم ذر»، «قیامت»، «میثاق»، «آیات الاحکام»، «تفسیر»، «تأویل»، «تلاوت»، «قرائت»، «آیه ابتلاء (امامت)»، «جاهلیت»، «آیه تبلیغ»، «تدبر»، «آیه ابلاغ»، «آیه مباهله»، «آیه اطعام»، «آیه انذار»، «آیه کوثر»، «آیه مبیت»، «خواص آیات (آیات نامدار)» و «هدایت».

 

مدخل‌های ارجاعی تفسیری قرآنی:

 

«اول> آخر»، «ذر>عالم ذر» و «ظاهر>باطن».

 


* مداخل «اثبات خدا»، «تحدیث»، «لوح و قلم»، «خلق>خلقت»، «علم مستفاد>علم معصوم» و «منافق>نفاق» به تصویب نرسید.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید