w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، کتاب «اهل‌‌البیت (ع)؛ بررسی واژگانی و اصطلاحی» نوشته علامه دکتر عبدالهادی الفضلی (ره)، متفکر برجسته شیعی عربستان، در ایام برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‌شود.

 

مترجم این کتاب حجت‌‌الله فسنقری، پژوهشگر و عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری است که پیش‌ازاین دو کتاب از آیت‌الله شهید سید محمدباقر حکیم (رئیس فقید مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق) و عبدالرحمن الشرقاوی (نویسنده و ادیب برجسته مصری) ترجمه و منتشر کرده است.

 

دفتر نشر معارف که پیش‌ازاین چهار کتاب «راهبردهای اسلام»، «گسترش ارزش‌ها در پرتو اسلام»، «شیعه امامیه» و «قیام امام حسین (ع) در پرتو نص و سند» را از علامه الفضلی ترجمه و منتشر کرده است، ترجمه و نشر کتاب «اهل‌بیت (ع) دراسه مجمعیه دینیه للمصطلح» را در دستور کار خود قرار داد.

 

کتاب حاضر پژوهشی درباره مفهوم اهل‌بیت است. اصطلاح «اهل‌البیت» ازجمله اصطلاحات عقیدتی است که عالمان علم کلام به شکل دقیق و کامل آن را مورد کنکاش قراردادند تا بر اساس معنایی که شرع مقدس معین کرده، مدلول (مصداق) آن را مشخص نمایند.

 

علامه الفضلی در این کتاب، آیه «تطهیر» را که این اصطلاح در آن جای دارد، بررسی نموده، آرا، اقوال و نظرات مختلف درباره تفسیر «اهل‌البیت» در این آیه را برشمرده و به نقد و مناقشه درباره آن پرداخته تا رأی و نظر درست را از آن استخراج نماید. این پژوهش، به دنبال آن است تا با بررسی دقیق تفسیر این آیه و دلالتی که این آیه از این اصطلاح، به دست می‌دهد به این نکته برسد که این آیه، عصمت و طهارت از تمام گناهان را برای کسانی که عنوان «اهل‌البیت» بر آن‌ها منطبق است، اثبات می‌کند.

 

اهمیت پژوهش درباره اصطلاح اهل‌البیت و تعیین دلالت (معنای) اسلامی آن، به دلیل قضایا و احکام شرعی مترتّب بر آن‌هم چون وجوب محبت اهل‌البیت در نگاه عموم مسلمانان و وجوب پیروی از مذهب آنان در نظر گروه خاصی از مسلمانان یعنی شیعیان، است.

 

عالم شیعی عربستانی علامه شیخ عبدالهادی الفضلی از دوستان و شاگردان شهید سید محمدباقر صدر و از شاگردان آیت‏‌الله خوئی و از نخستین فارغ‏‌التحصیلان دانشکده فقه شیخ محمدرضا مظفر بود و چندی را نیز در دانشگاه بغداد سپری کرد. نام وی در میان اعضای منتدی النشر و نخستین اعضای حزب الدعوه الاسلامیه ـ که امروز زمام امور را در عراق به دست دارد ـ دیده می‏‌شود.

 

الفضلی در ابتدای کار حزب الدعوه و تحت تأثیر فضای حزب، چند کتاب در پاسخ به تئوری‏‌های مارکسیستی نیز به نگارش درآورد. شیخ عبدالهادی الفضلی برای نخستین بار و قبل از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه و در ملاقاتی با ایشان اندیشه «ولایت‌فقیه» را وارد حزب کرد و بر آن شد تا رهبری حزب را بر مبنای ولایت‌فقیه سامان دهد؛ اما گویا حضور الفضلی در حزب چندان نپایید.

 

یکی از وجوه برجسته حیات علمی شیخ عبدالهادی الفضلی نگارش کتاب‏‌های علمی آکادمیک است. الفضلی همواره یکی از منادیان اصلاح دروس در حوزه بود و از این منظر کتاب‏‌هایی نیز برای تدریس در حوزه‏‌ها و دانشگاه‏‌ها به نگارش درآورد که با استقبال خوبی مواجه شدند. عبدالهادی الفضلی را می‏‌توان از یک‏سو عالمی برآمده از حوزه سنتی و از سوی دیگر، دانشمندی دانشگاهی تلقی کرد که از نقطه عزیمت نظام‏‌های سنتی و با احترام به این نظام، خواستار اصلاح نظام سنتی حوزه‏‌های علمیه بود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید