w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

دومین هم‌اندیشی ایده‌های برتر در پایان‌نامه‌های ممتاز دین‌پژوهی (سطح چهار حوزه علمیه و مقطع دکتری دانشگاه) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.


به گزارش خبرنگار شفقنا در قم، عبدالمجید مبلغی امروز در هم‌اندیشی ایده‌های برتر در پایان‌نامه‌های ممتاز دین‌پژوهی (سطح چهار حوزه علمیه و مقطع دکتری دانشگاه) اظهار داشت: این هم‌اندیشی تابعی از درک ویژه جایگاه پایان‌نامه‌های برتر بود چون پایان‌نامه‌های سطوح تکمیلی و عالی باید گامی به‌پیش در تولید علوم بگذارند و فرض این است که با تدوین یک پایان‌نامه گامی نو در مسیر تولید علم و توسعه ایده‌های نو برداشته می‌شود.


او با بیان اینکه مبنای اصلی کار در رویکرد پایان‌نامه‌ها، نوآوری‌هاست؛ گزارشی از روند برپایی این هم‌اندیشی ارائه کرد و گفت: اولین دوره این هم‌اندیشی در سال ۸۷ برگزار شد و امروز دومین دوره آن برگزار می‌شود.


دبیر این هم‌اندیشی، بیان کرد: مقالات این دوره در چهار رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی، فلسفه و کلام، فقه و حقوق و تاریخ و ادبیات تدوین و مورد ارزیابی قرارگرفته است.


او با بیان این مطلب که یکی از جدی‌ترین فرآیندهای ارزیابی در کشور، ارزیابی حوزوی و دانشگاهی پایان‌نامه‌هاست؛ گفت: همان‌طور که می‌دانید هیئت‌داوران چه حوزوی و چه دانشگاهی ضمن رویکرد سخت‌گیرانه تلاش می‌کنند به پایان‌نامه امتیاز دهند که این امتیازدهی در صدور مدرک پایان تحصیلات، مؤثر است.


مبلغی خاطرنشان کرد: در دور اول بالغ بر ۷۵ پایان‌نامه در دور اول مورد ارزیابی قرارگرفته و در این دوره هم ۷۴ پایان‌نامه با هدف شناسایی و نوآوری مورد ارزیابی قرار گرفت و از نویسندگان پایان‌نامه‌ها خواسته شد که مقاله را با رویکرد نواندیشی تدوین کنند.


در این همایش کتاب مجموعه مقالات ارزیابی‌شده در این هم‌اندیشی با عنوان «رصد نوآوری در پژوهش‌های دینی» با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه ایران رونمایی شد.


در ادامه از نفرات اول تا سوم پایان‌نامه سطح چهار حوزوی و دکتری دانشگاهی  تقدیر شد؛ بر این اساس محسن رضوانی به‌عنوان نفر اول در رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی، منصور نصیری نفر اول در رشته فلسفه و کلام، محمدعلی سعیدی نفر اول در رشته فقه و حقوق، حسین شیرافکن نفر اول در رشته علوم قرآنی و حدیث تقدیر شدند.


همچنین محمدمهدی صفورایی نفر دوم در رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی، اصغر برزگر فاضلی نفر دوم در رشته فلسفه و کلام، علیرضا عابدی سرآسیاب نفر دوم در رشته فقه و حقوق و علی حاجی خانی نفر دوم در رشته علوم قرآنی و حدیث شناخته شدند.


محمدحسین شریفی‌نیا هم نفر سوم رشته علوم سیاسی و علوم اجتماعی، مهدی بهنیافر نفر سوم رشته فلسفه و کلام، عبدالرضا لطفی نفر سوم رشته فقه و حقوق و محمدحسین صانعی پور نفر سوم رشته علوم قرآنی و حدیث تجلیل شدند.

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید