w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: الهه اسعد
استاد راهنما: فریبا حاجی‌علی
استاد مشاور: مسلم حسینی ادیانی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1388
مکان دفاع: دانشگاه الزهرا (س)

 چکیده:

 در همه علوم و فنونی که در جهان وجود دارد یا انسان عالم و متخصص در آن کار می‌باشد و یا بی‌اطلاع و کم‌اطلاع می‌باشد، آن چرا که انسان به آن علم و آگاهی دارد به آن عمل می‌کند وان چرا که نمی‌داند لازم است به متخصص آن فن مراجعه نماید. تقلید که به معنای قبول قول دیگری و گردن نهادن به کاری بدون مطالبه دلیل است، در نگره قران با دو شکل مختلف روبه‌رو شده است از طرفی برخی از آیات بر درستی تقلید و پیروی از آن تأکید دارد و از طرفی بعضی دیگر از آیات به‌شدت از تقلید نکوهش شده و اصل تقلید را سرزنش کرده است. به نظر می‌رسد که در نگاه قرانی تقلید رامی توان به دو گونه اصلی دستبندی کرد: تقلید پسندیده و تقلید ناپسند، ریشه این دسته‌بندی را می‌بایست در موضوعات و موارد و مصادیق آن جست به این معنا که دسته‌بندی بر پایه موضوع تقلید انجام می‌گیرد. علی‌رغم اینکه تقلید راه‌کاری برای کشف حقیقت و مراجعه به متخصصان در هر رشته‌ای، امری عقلی و فطری است اما مراجعه به اعلم از پشتوانه عقلی و نقلی برخوردار است. لذا انسان بسیاری از آگاهی‌ها و رفتارهای خود را از تقلید فرا می‌گیرد بنابراین وجود الگو و مجتهدی شایسته و جامع‌الشرایط بهترین راه برای کسب آموزه‌های رفتاری و عملی بشمار می‌رود.

فصول پایان‌نامه:

 این تحقیق در چهار فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات»
* بخش اول: معناشناسی واژگان و اصطلاحات
* بخش دوم: تاریخچه ادوار اجتهاد و تقلید در فقه امامیه
فصل دوم: «بررسی ادله ضرورت تقلید»
* بخش اول: ادله عقلی ضرورت تقلید
* بخش دوم: ادله نقلی ضرورت تقلید
* بخش سوم: ادله منکرین لزوم تقلید
* بخش چهارم: قلمرو تقلید (در چه مسائلی می‌توان تقلید کرد؟)
فصل سوم: «بررسی ادله تقلید از اعلم»
* بخش اول: ادله قائلین به لزوم تقلید از اعلم
* بخش دوم: ادله منکرین لزوم تقلید از اعلم
فصل چهارم: «بررسی شرایط مجتهد جامع‌الشرایط»
* بخش اول: اقسام مجتهد
* بخش دوم: شرایط مجتهد جامع‌الشرایط
نتیجه‌گیری.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط