w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: مهدیه خسروی زادنبه
استاد راهنما: علی احمد ناصح
استاد مشاور: غلامحسین اعرابی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1382
مکان دفاع: دانشگاه قم

 چکیده:

 بررسی شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر در سیره معصومین (ع) مسئله این پژوهش است تا بر اساس آن روش‌ها بتوانیم زمینه بهتر و مناسب‌تری را برای تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر فراهم کنیم. همچنین با کشف قوانین و قواعد حاکم بر سیره معصومین (ع) به الگوهای مناسبی برای زمان حاضر دست پیدا کنیم. در پاسخ به سؤال اصلی و سؤالات فرعی پژوهش، روایات متعددی از معصومین مورد توجه قرار گرفته است که نتایج ذیل به دست آمد: کلیه روش‌های امر به معروف و نهی از منکر با بررسی سیره آن بزرگواران معلوم شد که کلیه روش‌های امر به معروف و نهی از منکر در سیره معصومین (ع) می‌توان به دو دسته روش‌های گفتاری و روش‌های رفتاری تقسیم نمود. در امر به معروف و نهی از منکر به‌صورت گفتاری، روش‌هایی چون: امر به معروف و نهی از منکر صریح، تأکیدی، اعتراضی، تعلیلی، اخطاری، انتفاعی، انذاری، نکوهشی، مشفقانه و... از نمونه‌های آن است که در سیره معصومین مورد مشاهده قرار می‌گیرد. در امر به معروف و نهی از منکر به شیوه رفتاری نیز به بیان روش‌های چون: تألیف قلوب با کمک‌های اقتصادی، تشویق و ترغیب، مهربانی و ملامت نکردن مجرمان، برخورد ملایم و آرام، برخورد تند و شدید، تنبیه بدنی، دعوت با عمل، تکریم شخصیت دیگران و ... پرداخته‌ایم. یکی از مباحثی که مطرح گردیده است، مسئله وظایف جامعه اسلامی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر است که در تبیین آن، به وظایف حاکمان، وظایف مردم و وظایف گروه ویژه نیز اشاره شده که در این بیان، مسئله حسبه به‌عنوان گروه ویژه ونیز تاریخ شکل‌گیری آن وظایف آن به‌طور خاص بیان شده است. در نهایت با کشف برخی از قواعد حاکم بر سیره معصومین (ع) آن‌ها را در قالب الگوهایی برای جامعه‌ی اسلامی به‌ویژه زمان معاصر مطرح کرده که برخی از آن‌ها عبارت است از: ‎1. حساسیت در مقابل تخلف از ارزش‌ها و احکام دینی. ‎2. حساسیت در برابر تخلف از احکام غیر الزامی. ‎3. اطمینان حاصل کردن از نادرستی عمل قبل از برخورد با آن. ‎4. موعظه فردی و پنهانی و تصریح نکردن به گناه و سرزنش نکردن. ‎5. رعایت حساسیت‌های فکری و شخصیتی مخاطب و ... می‌باشد.

کلیدواژه‌ها:امر به معروف، نهی از منکر، معصومین، سیره عملی معصومان، سیره معصومین، شیوه‌های امر به معروف، گناه، روایات، نصیحت.

معرفی کتاب:«از این پایان‌نامه کتابی با عنوان «شیوه‌های امر به معروف و نهی از منکر در مکتب معصومین (ع)» به رشته تحریر درآمده است».

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط