w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

به گزارش سایت دانشنامه اهلبیت (ع) اولین جلسه گروه «کلام و اندیشه سیاسی - اجتماعی» دانشنامه اهلبیت (ع) و در زیر مجموعه «اجتماعی» در تاریخ 93/12/13 با حضور آقایان: سبحانی، سلیمانی، میراحمدی، ضمیری، بستان و اعتصامی برگزار شد.

 

ریاست این جلسه را جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر سبحانی برعهده داشت و دبیر جلسه نیز جناب آقای اعتصامی بود.

 

دستور جلسه

 

تصویب و بررسی مداخل اجتماعی و سیاسی.

 

خلاصه مذاکرات

 

1. ارائه گزارش کلی در مورد دانشنامه و اهداف پیش رو توسط جناب آقای سبحانی؛
2. بررسی مختصری در مورد شیوه‌نامه مدخل گزینی؛
3. بررسی 50 مدخل اجتماعی و سیاسی؛
4. حذف، تغییر، اضافه کردن بعضی از مداخل.

 

مصوبات جلسه

 
موارد اصلاحی:
* اجتماع: اصل قرار گرفت و مدخل جامعه به آن ارجاع داده شد.
* اشراف و شرفا: بیشتر جستجو شود و معنای اصطلاحی آن و ارتباط آن با اهل‌بیت علیهم‌السلام بررسی شود.
* اصلاح ذات بین: تغییر به اصلاح. با این توضیح که شامل اصلاح ذات بین، اصلاح اجتماعی و سیاسی هم می‌شود.
* آراستگی/زینت: ارجاع به زینت داده شده ولی مدخل زینت از اخلاقی به اجتماعی باید منتقل شود.
* آشتی/ اصلاح ذات بین و صلح: ارجاع آن به مدخل اصلاح و صلح
* بغض/ حب و بغض : مدخل حب و بغض ونیز مدخل جنگ و مدخل صلح به مداخل اجتماعی اضافه شود و نیز مدخل بغض به مدخل جنگ و صلح هم ارجاع داده شود.
* بلوغ: حذف و به مداخل فقهی اضافه شود.
* بیماری: به سلامت ارجاع داده شود.
* پدر/ والدین: ارجاع آن به والدین حذف شود.
* پوشش: تغییر کرد به مدخل حجاب. مدخل حجاب از مداخل فقهی حذف شود و در اینجا هم فقهی بحث شود و هم اجتماعی.
* تجسس: با توجه به دیگر عناوین هم معنا مثل تحسس، استراق سمع و....
* تسامح: (بی‌قیدی) اضافه شود و با این توضیح نیز که جنبه منفی آن بحث شود.
* جامعه: به اجتماع ارجاع داده شود.
* جدال : به کلامی منتقل شد.
* جوان: با توجه به دیگر عناوین: شباب، فتا و....
* حقوق بشر: جنبه فقهی؟ یا نگاه جامع و فلسفی؟ این مدخل بررسی شود.
* حکومت: بحث‌های سیاسی مربوط به امامت و خلافت در اینجا بحث شود.
* خشونت: هر دو معنا مثبت و منفی آن بررسی شود.
* دشمنی: ارجاع داده‌شده به مدخل خصومت و باید این مدخل از اخلاقی به اجتماعی انتقال یابد.
* دشنام: به مدخل سب ارجاع داده‌شده و باید این مدخل از فقهی با اجتماعی انتقال یابد.
* رجاء: به خوف و رجاء ارجاع داده شده و باید به مداخل اخلاقی انتقال یابد.
* رنج: به لذت ارجاع داده شده و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
* زن: این مدخل نیز بیشتر بررسی شود.(جنبه جنسیتی و ....؟)


مداخلی که باید اضافه شوند و یا از مداخل دیگر انتقال داده شود و در مداخل اجتماعی قرار بگیرند:

* تبلیغ؛
* تعاون؛
* همیاری؛
* عرض (ارجاع به آبرو)؛
* خودآرایی؛
* عشق؛
* صلح(جنبه اجتماعی)؛
* جنگ(جنبه اجتماعی)؛
* حب و بغض(اجتماعی)؛
* خصومت؛
* فتک(ارجاع به ترور)؛
* مصرف؛
* اشتغال، شغل؛
* ربا (اضافه به فقهی)؛
* ایذاء و آزار : به اجتماعی انتقال یابد؛
* دوستی: با اجتماعی انتقال یابد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید