w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

 

پس از انتصاب جناب آقای دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی به‌عنوان مدیر دانشنامه اهل‌بیت (ع) و نیز تصویب مدخل‌های گروه تاریخ دانشنامه، در جلسه‌ای در روز سه‌شنبه 30/2/93 با حضور گروهی از محققان حوزه تاریخ در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی، رسالت و اهداف دانشنامه تبیین شد.

 

در این جلسه که با حضور بیش از 40نفر از محققان حوزه تاریخ در قم همراه بود، دکتر صفری در سخنانی ضمن بیان سیر شکل‌گیری دانشنامه اهل‌بیت (ع) به تبیین اهداف شکل‌گیری آن پرداخت و ارائه چهره‌ای مثبت، معقول و قابل الگو از ائمه اطهار (ع) را هدف عالی این دانشنامه دانست. همچنین استفاده بالفعل و بالقوه از توان نیروهای تاریخی و نیز رواج علمی نویسی میان طلاب از دیگر اهداف دانشنامه برشمرده شد.

 

مدیر دانشنامه در ادامه از ساختار دانشنامه و سیاست‌های آن سخن گفت و بیان داشت:

 

مدخل‌های دانشنامه در دو حوزه تاریخی و معارفی توزیع شده تا همه جوانب درجه اول معصومان (ع) را پوشش دهد. این دانشنامه بر اساس حروف الفبا تنظیم شده اما زندگانی چهارده معصوم (ع) با توجه به اهمیت آن در ابتدا مورد بحث قرار خواهد گرفت. پدران و مادران و نیز آن دسته از فرزندان و اصحاب که دارای نقش سیاسی و فرهنگی مؤثر در شناخت ائمه باشند، به‌عنوان مدخل قرار گرفتند.

 

سیاست دانشنامه آن است تا مقالاتی قابل رقابت با دیگر دایره المعارف‌ها و بلکه قوی‌تر از آن‌ها داشته باشد. ترجمه دانشنامه به زبان‌های مختلف، تقریبی بودن مقالات، خرافه‌زدایی و نیز بهره‌گیری از توان و دانش حوزویان متخصص در نگارش مقالات از دیگر سیاست‌های دانشنامه است.

 

در هرکدام از دو گروه فعال در دانشنامه، شورای علمی گروه‌ها ناظرِ تدوین و ارزیابی مقالات است و گروهی نیز مسئولیت غنی‌سازی مقالات را بر عهده دارند. همچنین کمیته تخصصی و شورای علمی دانشنامه به‌عنوان مغز متفکر دانشنامه در کنار مدیر دانشنامه فعالیت خواهد کرد و همه مدخل‌ها و مقالات مورد بررسی و تصویب نهایی این کمیته قرار خواهد گرفت. این کمیته متشکل از 13عضو با تخصص‌های مختلف و متناسب با بخش‌های دانشنامه است. حجج‌اسلام محمدتقی سبحانی نیا، محمدهادی یوسفی غروی، سیف‌الله صرامی، دیبا، علی خراسانی، سیدرضا هاشمی، محمدعلی مهدوی راد، دکتر محمدرضا جباری، دکتر حمیدرضا مطهری فر، دکتر سید علیرضا واسعی، دکتر محمد الله‌اکبری و محمدرضا رحمان ستایش اعضای این کمیته‌اند. اعضا از حیث مدارج دانشگاهی عمدتاً استادیار و دانشیار می‌باشند.

 

در این دانشنامه با هدف تربیت نسل علمی به بحث آموزش توجه گردیده و کارگاه‌هایی با حضور صاحب‌نظران عرصه تاریخ و دانشنامه‌نویسی برای محققان و نویسندگان مقالات برگزار خواهد گردید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید