چکیده
این مقاله پس از ارائه پیشینه ای از نظریه اجتهاد و قرائت های مختلف، علل اختلاف مجتهدان را درمسائل دنی بر شمرده است. به باور نویسنده، بسیاری از این اختلاف ها با تبادل نظر زدودنی است؛ اما برخی قابل زدودن نیست. بنابراین یکسان سازی دیدگاه مجتهدان در امور دینی دور از انتظار است. نگارنده پس از بررسی مبانی نظریه قرائت ها به مقایسه آن با نظریه اجتهاد پرداخته و تفاوتهای اساسی آن دو را بر می شمرد. وی معتقد است تفاوت های نظریه اجتهاد با نظریه قرائت های دینی تنها در محدوده علم باقی نمی ماند بلکه آثار و پیامدهای اجتماعی و عملی متفاوتی را نیز از خود بر جای می گذارد. بنابریان نظریه قرائت های مختلف از دین به دلیل ضعف های مبنایی و لوازم خلاف وجدان پذیرفتنی نیست.