اطلاعات و تحقیقات از نظر اسلام (15)
نویسنده: علی احمدی میانجی
بخشی از مقاله:
در اینجا استاد علامه طباطبائی(ره)به معنای لطیفی اشاره کرده و میفرماید: در آیهء قل اذن خیر لکم،اضافه از نوع اضافه حقیقی است یعنی آن حضرت سماع است(زیرا از باب زید عدل فرموده«اذن»)و تنها آنچه را که خیر شما در آن است میشنود،سخن خدا را که وحی است و خیر شما در آن است و همچنین سخنان مؤمنین را که نصحیت و خیرخواهی بوده و در آن نیز خیر شما هست میشنود و ممکن است اضافه از (20)-تلخیصی است از تحقیقات شیخ بزرگوار در فرائد الاصول،در حجیت خبر واحد ص 83-84 (چاپ قدیم)و ص 416 در آخر بحث استصحاب،و به حاشیهء فقیه فقید همدانی نیز رجوع شود و همچنین به بحر الفوائد آشتیانی ص 159 و مرآة العقول ج 1 ص 87 و 91 و المنار ج 10 ص 516-519 و المیزان ج 9 ص 329 رجوع شود. و یا اینکه ادلهء تحریم سوءظن فاعلی را حرام کرده ولی حقیقت اعمال بد یا خوب از موضوع خارج است و در آن موارد مطابق ادلهء دیگری باید عمل کرد و در این موارد ظاهرا به فسق کسی حکم نشده که مرتکب فسق شده یا خیانت نموده است بلکه عملا احتیاط فرموده و منصبی را بدون تحقیق به کسی نداده و همچنین قول عامل را در مورد هدیه نپذیرفتهاند زیرا پذیرفتن هدیه برای مسئول دولتی کلا حرام است؟ ممکن است در بعضی موارد،متهم به خاطر حفظ خون مسلمانان زندانی شود و یا به اتهام جاسوسی گرفتار گردد و یا به اتهام توطئه بر علیه نظام،تحت تعقیب قرار گیرد و ولی امر مسلمین نیز این عمل را برای حفظ نظم و یا جلوگیری از اختلال بر خود واجب بداند."
کلید واژه های ماشینی : ظن ، سوءظن ، حدیث ، روایت ، خدا ، حسنظن ، تصدیق ، ایمان ، وجوب حسنظن ، تفسیر