چکیده
طبق روایتی در جوامع حدیثی، شخصی برای حفظ کالایش مردی را اجیر میکند و او را بر آن میگمارد تا نگهداریاش کند؛ ولی اجیر کالا را میدزدد. امام صادق(ع) در این باره میفرمایند: «اجیر مؤتمَن است». این روایت بهلحاظ سندی معتبر است و از آن به صحیحۀ حلبی یاد میشود. برخی فقیهان و محدّثان کوشیدهاند صحیحهی حلبی را با تقدیر، توجیه و تأویل بر عدم ضمان امین تطبیق کنند؛ ولی تأمل در صحیحه و نقلهای مشابه آن نشان میدهد که هیچگونه ارتباطی به عدم ضمان امین ندارد، بلکه مربوط به حدّ سرقت است و برخی صاحبان جوامع حدیثی، بهاشتباه، آن را در ابواب مربوط به عدم ضمان امین نهاده و زمینۀ لغزش برخی فقیهان و شارحان حدیث را فراهم کردهاند. همچنین، برخی فقیهان صحیحۀ حلبی و روایات مشابه آن را مخالف با قول مشهور و قواعد حدّ سرقت دانستهاند؛ از اینرو، بر این باورند که این طایفه از اخبار یا باید بر قول مشهور حمل شوند یا آنها را موهون بهحساب آورد. این جستار میکوشد ثابت کند که این اخبار با قواعد و قول مشهور مخالف نیستند؛ پس نه به حمل نیاز دارند و نه موهوناند.
کلیدواژهها
صحیحۀ حلبی؛ دلالت؛ اجیر؛ استیمان؛ مؤتمَن؛ عدم ضمان؛ حدّ سرقت
دانلود مقاله بررسی و نقد دلالت روایت «فی رجلٍ استأجر أجیراً...» بر قاعدۀ عدم ضمان امین