چکیده:
1) مذاهب و فرق مختلف اسلامی و همچنین فقها هر یک از این مذاهب در خصوص تعداد موانع ارث اختلاف نظر دارند و قانون مدنی ایران نیز تعداد موانع ارث را بهطور حصری شمارش نکرده است، اما با توجه به تعریف مانع ارث و نیز در دست داشتن معیار و ضابطه درستی برای تشخیص آن، میتوان موانع واقعی ارث را از موانع غیرواقعی آن. بازشناخت و بر همین اساس موانع واقعی را چهار مانع قتل، کفر، زنا و رقیت برشمردیم که در این میان با توجه به مقتضیات زمان، موضوع رقیت را موضوعاٌ منتفی دانستیم. 2) قتل مهمترین مانع ارث است اما با توجه به اقسام آن، تنها قتل عمدی که به ناحق از طرف وارث صورت گرفته باشد مانع ارث خواهد بود، چه در پارهای از موارد با اینکه قتل عمداً واقع میشود مانع ارث نمیباشد. وقوع قتل عمدی به ناحق، خواه به مباشرت باشد یا بالتسبیب و خواه منفرداً باشد یا با شرکت دیگری، تأثیری در حکم نداشته و در همه حال قاتل محروم از ارث مورث مقتول خود میباشد و گرچه در خصوص برخی از اقسام قتل پارهای از مذاهب اسلامی نظرات دیگری دارند اما ممنوعیت قاتل قتل عمدی بهناحق از ارث، مورد اتفاق و قبول جمیع مذاهب مختلف اسلامی است.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در شش فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات»
* گفتار اول: مختصری راجع به تاریخچه ارث
* گفتار دوم: کلیاتی از ارث
* گفتار سوم: تعریف اصطلاحات
* گفتار چهارم: تعریف مانع ارث و معیار تشخیص آن
فصل دوم: «مانعیت قتل از ارث»
* گفتار اول: تعریف قتل و اقسام آن
* گفتار دوم: موارد مانع و عدم مانع بودن قتل از ارث
* گفتار سوم: آثار حقوقی قتلی که مانع ارث است
فصل سوم: «کفر و مانعیت آن از ارث»
* گفتار اول: کلیات
* گفتار دوم: مانع بودن کفر از ارث
فصل چهارم: «زنا»
* گفتار اول: کلیات
* گفتار دوم: آثار حقوقی ولادت از زنا
* گفتار سوم: ارث بردن طفل ناشی از لقاح مصنوعی
فصل پنجم: «لعان، مورد دیگری که در قانون مدنی از آن بهعنوان مانع ارث نام برده شده است»
* گفتار اول: کلیات
* گفتار دوم: آثار حقوقی لعان
فصل ششم: «اموری که تنها مذاهب اهل سنت از آنها بهعنوان مانع ارث یاد نمودهاند»
* گفتار اول: ارتداد
* گفتار دوم: اختلاف به حرابت و ذمه
* گفتار سوم: دور حکمی
* گفتار چهارم: نبوت
نتیجه.