چکیده:
یکی از مسائل قابل طرح در بحث شهادت، نقش جنسیت، در اعتبار آن است که آیا مرد یا زن بودن تأثیری در حجیت شهادت دارد یا نه؟ در نظریه مشهور فقها و قوانین جمهوری اسلامی ایران تفاوتهایی در اعتبار شهادت زنان نسبت به مردان وجود دارد که نگارنده در این رساله به تحلیل مبنای فقهی آنها پرداخته است. بر اساس ماده 1258 قانون مدنی شهادت یکی از پنج ادله اثبات دعوی است که در امور کیفری و اثبات چرم ونیز در آیین دادرسی مدنی شهادت بهعنوان یکی از ادله بشمار میرود. شهادت در صورتی معتبر و در اثبات دعوی مؤثر است که شرایط لازم در شاهد و نوع ادای شهادت موجود باشد. شرایطی که رعایت آن در مورد شاهد ضروری است، برخی مربوط به میزان درک، شعور، قدرت تعقل و تشخیص شاهد است مثل شرط بلوغ و عقل و برخی مربوط به اعتماد به شاهد و اطمینان از صحت گفتار او میباشد مثل شرط عدالت و مورد ثقه بودن؛ و از جمله امور مؤثر در شهادت تعداد شهود است که بسته به اهمیت موضوع مالی یا غیرمالی، حدود عرضی یا غیر عرضی دارد که معمولاً با شهادت دو نفر و گاهی با شهادت چهار نفر عادل و در اندکی موارد با شهادت یک نفر عادل قابل اثبات است؛ که در این رساله به دنبال اثبات این قضیه هستیم که این تفاوتها ناشی از خصوصیت عارضی زنان است نه به خاطر زن بودن زنها.
کلیدواژهها:شهادت، ادله، حدود، اموال، سند، زن.
فصول پایان نامه:
این تحقیق در شش فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات و مفاهیم»
* گفتار اول: جایگاه زن
* گفتار دوم: تساوی ارزش زن و مرد
فصل دوم: «شهادت زن از نظر فقها و قوانین»
* گفتار اول: شهادت
* گفتار دوم: شهادت در قرآن و روایات
* گفتار سوم: شهادت در قوانین
فصل سوم: «شهادت زنان و برابری در تعداد»
* گفتار اول: نابرابری شهادت زن و مرد
* گفتار دوم: علل عدم حجیت شهادت زنان
* گفتار سوم: شهادت از نظر تعداد
* گفتار چهارم: شهادت زنان در امور مالی
فصل چهارم: «شهادت زنان در امور غیر مالی»
* گفتار اول: طلاق
* گفتار دوم: نکاح
فصل پنجم: «شهادت زنان در حدود»
* گفتار اول: شهادت زن در قتل
* گفتار دوم: حدود عرضی
* گفتار سوم: حدود غیر عرضی
فصل ششم: «نتیجهگیری».