چکیده:
در مورد مسئولیت بیتالمال مسلمین نسبت به جنایتی که شخص غیرمسلمان در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران مرتکب میشود یا جنایتی که به او وارد میگردد، تصریح فقهی و قانونی وجود ندارد و در کتابهای حقوقی نیز مسئله بر سکوت برگزار شده است. در این پایاننامه با توجه به قواعد فقهی مرتبط همچون حاکم وارث کسی است که وارثی ندارد و قاعدهی هر کس نفعی برای اوست خسارت هم بر عهدهی اوست و قاعدهی استیمان و قاعدهی ارزشمندی خون مطلق انسان قطع نظر از وابستگیهای قومی، نژادی، دینی، مذهبی، عقیدتی و ... و ادلهی فقهی و شرعی سه دیدگاه به دست آمده است. دیدگاه منتخب این تحقیق: دیدگاه اول آن است که تفاوتی بین کافر و مسلمان وجود ندارد و همانطور که بیتالمال نسبت به مسلمان مسئولیت دارد. نسبت به غیرمسلمان و بیگانه نیز مسئولیت داشته باشد. دیدگاه دوم آن است که بیتالمال مسلمین مسئولیتی در قبال کفار و غیرمسلمانان و بیگانگان نداشته باشد. بالاخره دیدگاه سوم آن است که بیتالمال بهواسطهی قرارداد ذمه فقط در مورد کفار ذمی مسئولیت داشته باشد. نتیجه به دست آمده بر اساس دلایل فقهی و حقوقی دیدگاه اول موجهتر است. در مواردی که در قانون مجازات اسلامی و حقوق کیفری ایران پرداخت دیه از بیتالمال تجویز شده است و شامل بیگانگان هم میشود.
کلیدواژهها: بیتالمال، مسلمان، كافر حربي، كافر ذمي، ديه، جنايت، بيگانه.
فصول پایاننامه
این تحقیق در سه فصل ارائه شده است:
فصل اول
* کلیات
* مبحث اول: واژهشناسی
* مبحث دوم: ي بررسي پيشينه تاريخي ديه
* مبحث سوم: جايگاه ديه در حقوق كيفري ايران
فصل دوم
* مبحث اول: مباني نظري، فقهي و قانوني توجیهکننده مسئوليت
* مبحث دوم: بیتالمال مسلمين در قبال ديه غیرمسلمانان و بيگانگان
* مبحث سوم: مباني نظري و فقهي تعهد و مسئوليت بیتالمال نسبت به پرداخت ديه غیرمسلمانان و بيگانگان
* مبحث چهارم: طرح دیدگاهها
فصل سوم
* ديه غیرمسلمانان و بيگانگان
* از منظر دین اسلام و روايات
* ضرورت و اهمیت بحث
* مبحث اول: دیه غیرمسلمان و بيگانه از نگاه دین اسلام و روايات
نتايج و پيشنهادها.