w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: حافظ عسکری
استاد راهنما: محمدرضا شادمان فر
استاد مشاور: مصطفی نجاری
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1394
مکان دفاع: دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

چکیده:

 فلسفه تشریع حدود کیفری در اسلام، تشکیل جامعه سالم بر اساس سالم‌سازی محیط زندگی و پیشگیری از جرائم، تأدیب، اصلاح بزهکاران و عبرت گیری دیگران است تا افراد بشر ضمن آشنایی به وظایف فردی و اجتماعی خود از حدود الهی تجاوز ننمایند و در صورت تجاوز گرفتار مجازات دنیوی آن خواهند شد. حدود کیفرهای منصوص شرعی هستند که در قرآن و سنت بیان‌شده است خداوند در کلام خود در آیاتی از قرآن کیفر متجاوزین از حدودالله را در مورد محاربان، سارقان، زناکاران و قاذفین به صراحت ذکر فرموده است. موضوع این تحقیق با عنوان تفسیر آیات حدود بیان‌شده در قرآن از دیدگاه مفسرین امامیه و اهل تسنن و روایات مرتبط با آیات می‌باشد. مطالب تحقیق پیش روی از کتب و منابع مختلف تفسیری، فقهی و روایی فیش‌برداری و به روش کتابخانه‌ای جمع‌آوری شد و پس از پالایش و دسته‌بندی تنظیم گردید. دستاوردها و یافته‌های تحقیق حدود و کیفرهایی بیان‌شده در آیات قرآن است که عبارتنداز:1) تفسیر آیه 33 سوره مائده حد محاربه و مجازات چهارگانه محاربین تقتیل، تقطیع، تصلیب و تبعید و اقسام محاربه، 2) تفسیر آیه 38 سوره مائده حد سرقت، مجازات سارق و شرایط آن، کمیت مال سرقت شده و کیفیت اجرای حد، 3) تفسیر آیه دو سوره نور حد زنا فلسفه مجازات زناکاران، انواع و اقسام‌ زنا و پیامدهای سوء آن در دنیا و آخرت 4) تفسیر آیه چهار سوره نور حد قذف با اشکال مختلف آن، مجازات قاذفین و احکام پنج‌گانه آن (هشتاد تازیانه، فاسق، عدم پذیرش شهادت قاذف، ملعون و عذاب) و در ذیل هر آیه روایات مرتبط با آیات مورد بررسی و بحث قرارگرفته است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط