w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: علی‌اصغر قلی‌زاده مشکول
استاد راهنما: سید یوسف علوی وثوقی
استاد مشاور: سید محمدجواد وزیری‌فرد
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1386
مکان دفاع: دانشگاه قم

 چکیده:

 این تحقیق به‌منظور دستیابی بر احکام طلاق در آیات با استفاده از قواعد اصولی و فقهی و نظرات مذاهب امامیه و اهل سنت و میزان اتفاق و اختلاف نظر آن‌ها در این خصوص انجام‌شده است که مطالب آن با استفاده از کتب تخصصی فقهی و تفسیری، فیش برداری و سپس تجزیه و تحلیل و نگارش گردیده است. مذاهب، به استناد آیات قرآن، اتفاق دارند که طلاق امری جایز است و باید طبق شرایطی خاص واقع شود که در برخی از این شرایط، ضمن وحدت آراء، اختلاف نظر وجود دارد که بیشترین اختلاف در وقوع طلاق در حیض، لزوم اشهاد در طلاق، صیغه طلاق و طلاق جمع با لفظ واحد است. امامیه معتقد است که طلاق باید در حضور دو شاهد عادل در طهر و با لفظ «طالق» صورت گیرد و طبق نظر مشهور علما شیعه در سه طلاق با یک لفظ فقط یک طلاق واقع می‌شود، ولی مذاهب اهل سنت گفته‌اند که هر چند طلاق در حیض حرام است، ولی واقع می‌شود و طلاق با الفاظ مشتق از طلاق و الفاظ کتابی واقع می‌شود و اشهاد در ایقاع طلاق لازم نیست، بلکه لزوم اشهاد در رجوع مرد به زن مطلقه در طلاق رجعی است و حنفیه معتقد است که اشهاد در رجوع مستحب می‌باشد، حنفیه، مالکیه و حنابله در یکی از دو قول خود، معتقدند که سه طلاق در یک لفظ حرام است، ولی همه مذاهب اهل سنت معتقدند که سه طلاق در یک لفظ به‌صورت جمع واقع می‌شود. بعد از سه طلاق به اتفاق مذاهب برای ازدواج دوباره مرد با زن نیاز به محلل می‌باشد، مدت عده در مطلقات، طبق آیه قرآن، سه قرء است که امامیه و شافعیه و مالکیه قرء را به طهر و حنفیه و حنابله به حیض تفسیر کرده‌اند و مذاهب به استناد آیات قرآن، اتفاق دارند که عده حامل وضع حمل و عده وفات چهار ماه و ده روز است و غیر مدخوله، عده ندارد، ولی امامیه می‌گوید که عده زن بارداری که شوهرش مرده، دورترین زمان از دو زمان وضع حمل و عده وفات است و زن صغیره و یائسه عده ندارند؛ و فقهای اهل سنت میگویند طبق آیات عده حامل متوفی عنها وضع حمل است و زن یائسه و صغیره سه ماه عده نگه می‌دارند و فقط حنابله گفته است زن صغیره عده ندارد. خمه مذاهب معتقدند که با انجام ظهار و ایلاء زن بر مردم حرام موقت می‌شود که مرد باید کفاره دهد و رجوع نماید یا زن را طلاق دهد و با انجام لعان مانند ارتداد نکاح فسخ می‌شود و غیر از حنفیه همه مذاهب گفته‌اند که با انجام لعان زن بر مرد موبد می‌شود.

کلیدواژه‌ها: طلاق، طهر، عده، ظهار، لعان، ایلاء.

فصول پایان‌نامه:

 این تحقیق در چهار فصل ارائه شده است:
فصل اول: «کلیات»
* واژه‌شناسی عنوان رساله
* تعریف واژگان کلیدی پایان‌نامه
فصل دوم: «طلاق»
* بخش اول: ارکان طلاق
  شرایط مطلق
  شرایط مطلقه
  صیغه طلاق
  اشهاد
* بخش دوم: اقسام طلاق
  طلاق بدعی
  طلاق سنت
فصل سوم: «عده»
* بخش اول: عده
  عده طلاق
  عده زنان یائسه و صغیره
  عده زنان باردار
  عده وفات
  عده زن غیر مدخوله
* بخش دوم: وظایف زوجین و دیگران در ایام عده
  وضعیت مسکن و نفقه مطلقات در ایام عده
  نفقه و تکالیف زن در عده وفات
  نفقه در عده زن باردار
  تکالیف دیگران در زمان عده
فصل چهارم: «اقسام دیگر جدایی بین زوجین و انحلال نکاح»
* ظهار
* ایلاء
* لعان
* ارتداد
نتیجه‌گیری.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط