w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: راضیه مظفری
استاد راهنما: بی‌بی‌سادات رضی بهابادی
استاد مشاور: فاطمه علایی رحمانی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1388
مکان دفاع: دانشگاه الزهرا (س)

 چکیده:

 آرزو نعمتی الهی است که در همه مراحل زندگی، یاریگر انسان در طی طریق تکامل و فتح قله‌های موفقیت بوده است. از آنجا که آرزو، نوعی هدف‌گذاری است لذا نقشی راهبردی در اعتلا و سعادت بشر ایفاء می‌کند. بالطبع، عدم رویکرد صحیح در این زمینه، انسان را با مخاطرات جدی مواجه می‌سازد. نظر به اینکه منشأ پیدایش آرزو، نیازهای انسان است؛ بر همین اساس معرفت و شناخت دقیق نسبت به ذات اقدس الهی، نظام آفرینش و استعدادهای وجودی انسان، او را به نیازهای حقیقی خویش آگاه ساخته و به سمت گزینش آرزوهای سازنده سوق می‌دهد که سعادت و کمال وی را به همراه دارد؛ آرزوهای پیامبران الهی و مؤمنین از این دسته‌اند. سعی و تلاش، صبر و توکل بر خداوند، از جمله عواملی است که انسان را درراه رسیدن به این آرزوها یاری رسانده و در مقابل، جزع، کسالت و توکل بر غیر خدا از موانع رسیدن به اهداف والای انسانی است؛ از سوی دیگر، عواملی نظیر شیطان، غفلت، حماقت و ... انسان را به آرزوهای بازدارنده همچون طول أمل مبتلا می‌سازد که در روایات فراوانی مورد نکوهش قرار گرفته است. ازجمله پیامدهای این آرزوها می‌توان به زوال عقل، سوء عمل، تسویف توبه و شقاوت اشاره کرد. آرزوهای محال در آخرت را نیز می‌توان از پیامدهای آرزوهای بازدارنده در دنیا به‌حساب آورد. خاندان عصمت و طهارت (ع) برای مقابله با طول أمل، انسان‌ها را به کوتاه کردن آرزو (قصر أمل) سفارش کرده و از یاد مرگ به‌عنوان مهم‌ترین اسباب آن نام برده‌اند. ازجمله فواید کوتاهی آرزو نیز می‌توان به بصیرت، زهد و نیکویی کردار اشاره نمود.

کلیدواژه‌ها: آرزو، طول امل، قصر امل.

 مقالات مرتبط:

 1) نظام الگودهی و راهکارهای دستیابی به آرزوها از منظر قرآن با تأکید بر آیه‌ی 24 نجم، حسین مظفری، راضیه مظفری، مطالعات تفسیری، زمستان 1393، شماره 20، (18 صفحه، از 123 تا 140)، (علمی _ پژوهشی)
2) آرزوهای بازدارنده از نظر قرآن و عرفان‌های نوظهور، حسین مظفری، راضیه مظفری، سجاد سلامت، پژوهش‌های اجتماعی اسلامی، پاییز 1392، شماره 98، (27 صفحه، از 163 تا 189)، (علمی _ ترویجی).

فصول پایان‌نامه:

 این تحقیق دارای سه فصل می‌باشد:
فصل اول: «مفهوم شناسی»
* معنای لغوی و اصطلاحی آرزو
* بررسی واژگان معادل آرزو
* فرایند پیدایش آرزو
* ضرورت و اهمیت آرزو
* مبنای تقسیم‌بندی و انواع آرزو‌ها
* انواع آرزوها
فصل دوم:‌ «آرزو‌های سازنده»
* خاستگاه آرزو‌های سازنده
* مصادیق آرزو‌های سازنده
* راه رسیدن به آرزوها
* موانع رسیدن به آرزوها
فصل سوم: «آرزو‌های باز‌دارنده»
* خاستگاه آرزوهای باز‌دارنده
* مصادیق آرزوهای باز‌دارنده
* آرزوهای طولانی (طول امل)
* آرزوهای محال
نتایج کلی.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط