w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: مجاهد بنی عامریان
استاد راهنما: عبدالرضا مظاهری
استاد مشاور: -
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1393
مکان دفاع: دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده:

 عرفان شیعی، عرفان ناب اسلامى است که برگرفته از متن قرآن کریم و سنّت و سیره علمى و عملى اهل‌بیت (ع) می‌باشد و عرفانى جامع و کامل است. درواقع شیعه حقیقی، عارف واقعی و عارف حقیقی شیعه واقعی خواهد بود. طی بررسی‌های این پژوهش بسیاری از سخنان عرفا و اهل‌بیت در مورد شاخصه‌های عرفان شیعی با یکدیگر مشترک هستند. شاخص‌های مطرح‌شده (همچون شریعت محوری، توحید محوری، تمایز خدا و عقل و ...) با عرفان اهل سنت و سایر فرق مشترک‌اند؛ بنابراین هیچ دیدگاهی شاخصه‌های عرفان شیعی را به‌طورکلی خاص شیعه معرفی نمی‌نماید. آنچه این شاخص‌ها را در عرفان شیعی خاص و مطرح می‌کند تعریف و مقصود شیعه است که کاملاً متفاوت و گسترده‌تر می‌باشد؛ اما ازآنجایی‌که عرفان شیعی عرفان ولائی است ولایت آموزه‌ی عرفان شیعی است که حضرت علی (ع) آغازگر و حضرت مهدی (عج) خاتم ولایت است. هدف پژوهش حاضر بررسی آموزه‌های عرفان شیعی در آثار عطار نیشابوری می‌باشد. در ابتدا به بررسی آموزه‌های عرفان شیعی و مقایسه آن با شریعت اسلامی و سپس استخراج تمام جلوه‌های عرفانی عطار از میان آثار مسلم وی و از میان آن‌ها به استنباط و بررسی عرفانی شیعی پرداخته است. نتایج طبق نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت: عرفان شیعی به روابط و وظایف انسان با خود، جهان و خدا توجه ویژه‌ای دارد. درواقع در عرفان شیعه بیشتر به بعد عرفان عملی پرداخته و توجه می‌شود؛ بنابراین در پژوهش حاضر عقلانیت و خردورزی، اعتدال و میانه‌روی، آخرت‌گرایی در کنار توجه به مسائل زندگی و دنیا را نیز با تعریف اهل‌بیت جزء شاخص‌های مختص عرفان شیعی معرفی و بررسی ‌گردید. عطار نیز، اساس همه مراتب کمال را ولایت می‌داند. ازنظر عطار نیز ولایت باطن نبوت و رسالت است. همچنین عطار در آثارش به مسئله ولایت اهل‌بیت و ختم آن به حضرت مهدی (عج) و به ستایش و ابراز ارادت به اهل‌بیت خصوصاً حضرت علی به‌عنوان امام و ولی بسیار پرداخته است. پژوهش حاضر در خصوص مذهب عطار به‌طورقطع نظری ندارد اما می‌توان طبق مطالب مطرح‌شده در این پژوهش گفت عطار به دلیل شرایط زمانی تقیه نموده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط