چکیده:
بررسی تاریخ قرآن کریم از منظر روایات موجود در کتاب بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الأطهار (ع) به همراه بیان آراء قرآنپژوهان، حائز اهمیت است. ازآنجاکه بحارالانوار بزرگترین دایرۀ المعارف تشیع است، بررسی این روایات و تبیین دیدگاههای علامه مجلسی نگاه ویژهای را میطلبد. در این پژوهش پس از بیان روایات وحی و نزول قرآن، جمعآوری قرآن، قرائات و احرف سبعه و نقل دیدگاه علامه مجلسی به تبیین آراء قرآنپژوهان معاصر شیعه و مشاهیر اهل سنت پرداختهشده و در صورت وجود تعارض میان آراء آنها با دیدگاههای علامه مجلسی، تطبیق و مقایسه صورت گرفته است. علامه مجلسی در مورد نزول دفعی و تدریجی معتقد است که قرآن در شب قدر، بهصورت کلی از لوح به آسمان چهارم نازل گردید تا ازآنجا بهصورت تدریجی به زمین نازل شود. سپس تمامی قرآن بر پیامبر (ص) نازل گشت تا به آن علم پیدا کند. در مبعث، نزول قرآن بهصورت آیه آیه و سوره سوره آغاز شد و ایشان وظیفه یافت تا آن را برای مردم تلاوت نماید. همچنین با استناد به چندین روایت میتوان دریافت که علامه مجلسی بر آن است که قرآن در عهد نبوی جمعآوریشده است. ایشان قرائت حفص از عاصم را بهعنوان معتبرترین قرائت برمیگزیند و نزول قرآن را بر حرف واحد دانسته و روایاتی را که مبین نزول قرآن بر هفت حرف است، ضعیف میشمرد.
کلیدواژهها:قرآن، بحارالانوار، علامه مجلسی.
فصول پایاننامه:
این پایاننامه شامل چهار فصل میباشد:
فصل اول: «کلیاتی در رابطه با علامه مجلسی، بحارالانوار و تاریخ قرآن»
* شرححال علامه مجلسی
* معرفی بحارالانوار
* تاریخ قرآن
فصل دوم: «وحی و نزول قرآن در بحارالانوار به همراه بررسی آراء قرآنپژوهان»
* وحی
* نزول قرآن
فصل سوم: «جمع قرآن در بحارالانوار و بررسی آراء قرآنپژوهان»
* بررسی معنای جمع قرآن
* جمع قرآن توسط علی بن ابیطالب (ع)
* جمع قرآن در زمان خلیفه اول
* جمع قرآن در زمان خلیفه سوم
فصل چهارم: «قرائات و احرف سبعه در بحارالانوار و بررسی آراء قرآنپژوهان»
* اختلاف در قرائات قرآن
* روایات سبعه احرف
نتایج و پیشنهادات.