w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: منیر حسین
استاد راهنما: محمدباقر قیومی
استاد مشاور: جعفر الهادی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1382
مکان دفاع: جامعه المصطفی العالمیه

چکیده:

 اشاره به دو دیدگاه با اختلاف وسیع است. البته در برخی موارد اشتراک هم دارند اختلافات تا حدی است که شیعه امامیه را از اصول دین و اهل سنت از فروغ دین می‌دانند. شیعه امامیه برای مقام امامت سه معنا معتقدند. شأن اول امام رهبری اجتماع ریاست عامه سیاسی و انتظامی اجتماع می‌باشد. امامیه حکومت و ریاست و رهبری جامعه اسلامی را یکی از شاخه‌های امامت می‌دانند امام وظایفی را به عهده دارد که یک شیعه آن حکومت است. شأن و مقام دوم امامت تبین و تشریح مسائل و معارف الهی است پس امامت طبق نظریه امامیه همان استمرار نبوت است. شأن و مقام سوم امامت مقام ولایت و خلیفه‌الله بودن امام است. امامیه معتقدند که هیچ‌وقت زمین از حجت خدا خالی نمی‌ماند. ولی اهل سنت امامت را یک مقام اجتماعی می‌دانند و امام را فقط برای امور اجتماعی و حکومت می‌خواهند. برای امام وظایفی بیان کرده‌اند که همه وظایف حکومتی و اجتماعی‌اند. به اعتقاد اهل سنت امام برای بیان شریعت نیست. مقام امامت را در حد یک حاکم می‌دانند. همین‌طور شیعه امامیه معتقدند که امام با انتصاب از طرف خداوند تعالی تعیین می‌شود و هیچ راهی دیگر وجود ندارد اما اهل سنت چندین راه را برای انتخاب امام ارائه کرده‌اند. با بررسی راه‌های اهل سنت برای انتخاب امام معلوم شده است که اختیار و است خلاف و شورا که عمده طرف اهل سنت بودند از طرف شریعت معین نشده و ازلحاظ عقل و نقل باطل‌اند؛ و راه ثواب همین راه نص من الله تعالی است و راه‌های دیگر برای تعیین خلیفه باعث به انحطاط کشاندن مقام خلافت‌اند بالتبع جامعه اسلامی شدند که بعد از خلافت عثمانی سکولاریسم جای خلافت را گرفت.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط