چکیده:
یکی از مسائلی که جزو اختلافات اعتقادی در بین شیعه و اهل تسنّن است، مسئلهی جواز و عدم جواز سهوالنبی است. روایاتی در این زمینه از طریق شیعه و اهل تسنن واردشده است که همهی علماء اهل تسنن و برخی از علماء شیعه، این دسته از روایات را صحیح دانسته و عصمت مطلقهی نبی اکرم (صلیالله علیه و اله وسلّم) را زیر سؤال بردهاند. در این پایاننامه، این روایات در سه حیطهی سهو پیامبر (صلیالله علیه و اله وسلم) در نماز، خواب ماندن ایشان از نماز صبح، راهنمایی خطا در تأبیرالنخل و بررسی اشکالات سندی و محتوایی آنها، مطرحشده و در پایان، انگیزهی جعل اینگونه روایات، بیان گردیده است؛ و اثبات میشود که جاعلان اینگونه احادیث، هدفی جز پایین آوردن شخصیت پیامبر اکرم (صلیالله علیه و اله وسلّم) و همسطح قرار دادن ایشان با خلفا، نداشتهاند؛ با پایین آوردن شأن پیامبر (ص) و همسطح کردن ایشان با خلفا، خطاهای خلفا، عادی تلقی خواهد شد؛ چراکه جایی که پیامبر (ص) خطا کند و سهو نماید، اشتباهات خلفا توجیه خواهد شد؛ اما ساحت مقدس نبی اعظم (صلیالله علیه و اله وسلّم) برتر و بالاتر از آن است که گرد سهو یا إسهاء بر آن بنشیند.
کلیدواژهها:سهوالنبی، اسهاء، روایت إنامه، روایت تأبیرالنخل.
مقالات مرتبط:
بررسی سندی و انگیزشی روایات سهوالنبی (در نماز) در آثار روایی اهل سنت، صمد عبداللهی عابد، مریم داودی ایمان، حدیث پژوهی، بهار و تابستان 1393، شماره 11، (20 صفحه، از 7 تا 26)، (علمی _ پژوهشی).
فصول پایاننامه:
این پایاننامه شامل پنج فصل میباشد:
فصل اول: «کلیات»
فصل دوم: «متن روایات سهوالنبی و بررسی سندی آنها»
فصل سوم: «بررسی دلالی روایات سهوالنبی»
فصل چهارم: «روایت انامه و تابیرالنخل و نقد و بررسی آنها»
فصل پنجم: «بررسی انگیزشی روایات سهوالنبی»
نتیجهگیری.