w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: محمد جعفرنژاد
استاد راهنما: قاسم بستانی
استاد مشاور: ناصر سودانی
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1388
مکان دفاع: دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده:

 ارزشمندترین سرمایه ما مسلمانان قرآن مجید است و یکی از منابع مهم بهره‌وری از قرآن به‌کارگیری سنت یعنی احادیث پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) اوست. ما روایات زیادی در زمینه‌های مختلف داریم. احادیث و روایاتی که از راویان شیعه و سنی نقل گردیده که ازجمله آن‌ها روایاتی است که در تفسیر قرآن می‌باشد و اکنون تحت عنوان کتب تفسیر روایی در اختیار ما قرار داده‌شده است. رساله حاضر پژوهشی است به ذکر و بررسی روایت‌های مشترک فریقین در تفسیر دو سوره (مریم و طه) در جزء 16 قرآن می‌پردازد. این تحقیق در راستای دست‌یابی به مشترکات روایی فریقین در جهت تقریب مذاهب و باهدف بسترسازی، برای برقراری اتحاد میان شیعه و سنی و نزدیک ساختن دیدگاه‏های آنان به یکدیگر تدوین گشته است. از دید نویسنده اشتراک دیدگاه‏های مفسران شیعه و سنی در تفسیر پاره‏ای از آیات و استنادات واحد آنان، بهترین دلیل بر این مدعا به شمار می‏رود؛ اتخاذ چنین روشی باعث می‏گردد که نقاط ضعف و قوت این دیدگاه‏ها و برداشت‏ها روشن‏تر بشود و استنباطات و پژوهش‏های آنان با صحت بیشتری مقرون گردد. این تحقیق به روش کتابخانه‌ای و فیش‌برداری صورت گرفته است که پس از فیش‌برداری و استخراج مشترکات، تجزیه‌وتحلیل و با استفاده از بعضی تفاسیر تحلیلی هردو فرقه،‌ به‌نقد آن احادیث پرداخته‌شده است این پژوهش در سه بخش تنظیم‌شده است: بخش اول: کلیات؛ بخش دوم: سوره مریم؛ بخش سوم: سوره طه، خاتمه و نتایج. شیعه و سنی دارای مشترکات زیادی می‌باشند که در سوره مریم از مجموع 25 روایت، 5 روایت مشترک وجود داشت و در سوره طه از مجموع 30 روایت، 10 روایت مشترک پیدا و تجزیه‌ و تحلیل شد.

کلیدواژه‌ها:روایات، روایات تفسیری، روایات مأثور، مشترکات روایی، مصادر روایی، سند حدیث.

مقالات مرتبط:

 1. گونه‌شناسی روش‌های تفسیری امام علی (ع) نزد اهل سنت، قاسم بستانی، محمد جعفر نژاد، مطالعات قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1389، شماره 7، (24 صفحه، از 93 تا 116)
2. گزیده‌ای از فضایل امام علی (ع) از دیدگاه مفسرین و محدثین اهل سنت، قاسم بستانی، محمد جعفر نژاد، شیعه‌شناسی، بهار 1388، شماره 25، (28 صفحه، از 111 تا 138)، (علمی _ پژوهشی).

 فصول پایان‌نامه:

 این پایان نامه شامل دو بخش می باشد.

«کلیات»

* کلیات طرح و تبیین موضوع

* موضوع تحقیق و میزان ضرورت و اهمیت آن

* پیشینه تحقیق

* اهداف تحقیق

* روش و شیوه تحقیق

بخش اول: «سوره مریم»
* تفاسیر اهل سنت
* تفاسیر شیعه
بخش دوم: «سوره طه»
* تفاسیر اهل سنت
* تفاسیر شیعه
خاتمه و نتیجه.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط