چکیده:
محمد بن خالد برقی از راویان شناخته شدهی شیعی در قرن دوم و سوم هجری قمری و از خاندان شیعی بزرگی است. وی در قم به دنیا آمده و تحصیلات خود را علاوه بر این شهر در کوفه و بغداد ادامه داده است. روایات برقی در بحث خداشناسی به سه راه برای شناخت خداوند اشاره کرده و هرگونه تشبیهی به مخلوقات در مورد صفات الهی و جبر و تفویض، نفی و بین این دو معنایی والا از مختصات عقاید شیعه، تبیین شده است. بحث راهنما شناسی (نبوت و امامت) با روایاتی دال بر لزوم حجت آغاز شده است. تبیین معنای رسول و نبی و محدث و فرق آنها و راه علم پیامبران به رسالتشان از مسائلی است که در بحث نبوت عامه طرح شده است. در بحث امامت که بیشترین روایات کلامی برقی است روایات جامعی مانند لزوم شناخت امام، استمرار امامت در تمام زمانها، نصب امام از سوی خداوند و ... نقل شده است. بهترین حدیثی که از طریق شیعه بیانگر واقعهی نصب امام در غدیر خم است توسط برقی و با اسانید بسیار متعدد و معتبر روایت شده است. روایات مربوط به موضوع فرجام شناسی به وضعیت خاص انسان در هنگام مرگ و جایگاه شیعیان در قیامت اشاره کرده است. از مجموعه روایات کلامی برقی که دایرةالمعارفی عقیدتی است اینگونه استفاده میشود که عقاید شیعه در طول تاریخ ثابت بوده و دچار تغییر نشده است. آنچه برقی نقل نموده از قطعیات و مسائل استدلالی است که شیعیان از امامان معصوم (ع) آموخته و به آیندگان انتقال دادهاند. از اینجا اعتماد اصحاب به او وثاقتش نیز استفاده میشود که آنچه او نقل نموده مورد پذیرش آیندگان نیز قرار گرفته است.
کلیدواژهها:محمد بن خالد برقی، روایات کلامی، خداشناسی، نبوت، امامت، اوصاف امام، اعتماد اصحاب.
فصول پایاننامه:
این پژوهش در پنج فصل به ارائه مطالب خود پرداخته است:
فصل اول: «کلیات»
* بیان مسئله
* ضرورت تحقیق
* سؤالات تحقیق
* فرضیات تحقیق
* روش تحقیق
* روایات بیانگر اندیشه کلامی
* زندگینامه برقی
فصل دوم: «دیدگاه برقی در خداشناسی»
* گفتار اول: مقدمات شناخت تحقیق
* گفتار دوم: دیدگاه برقی در خداشناسی
فصل سوم: «دیدگاه برقی در نبوّت»
* گفتار اول: نبوت عامه
* گفتار دوم: نبوت خاصه
* گفتار سوم: پیامبر اسلام (ص)
فصل چهارم: «دیدگاه برقی در امامت»
* گفتار اول: کلیات
* گفتار دوم: تعیین امام
* گفتار سوم: اوصاف و فضائل امام
* گفتار چهارم: تاریخ امامت
* گفتار پنجم: امامت در دوران غیبت
فصل پنجم: «دیدگاه برقی در فرجام شناسی»
* گفتار اول: مرگ
* گفتار دوم: عالم برزخ
* گفتار سوم: قیامت
* گفتار چهارم: شفاعت
* گفتار پنجم: بهشت و دوزخ
نتایج و پیشنهادها.