چکیده:
ناصرخسرو از حکما و شعرای بزرگ پارسیزبان قرن پنجم هجری است که براثر تحول روحی که در سن چهلسالگی در وی ایجاد شد تمام دنیا و مظاهرش را رها کرد و عازم سفری طولانی گشت و در این سفر پرماجرا ضمن ملاقات با فاطمیان مصر به عقاید اسماعیلیان گرایش پیدا کرد و به مقام حجتی رسید و از جانب امام فاطمی آن زمان المستنصربالله مأمور دعوت مردم خراسان به مذهب اسماعیلیه شد. با غور و بررسی در محتوای تألیفات ناصرخسرو میتوان به اندیشههای وی پی برد. تألیفات ناصر مشحون از مسائل کلامی، دینی و فلسفی است که وی با مطرح کردن آنها در مقابل مخالفان خود ایستاده و بهعنوان یک مبلغ تمام تلاش خود را بکار بسته تا همگان را به کیش و آیین خود فراخواند و آنان را با خود همفکر گرداند. درمجموع میتوان دستاورد این پژوهش را اینگونه بیان داشت که ناصرخسرو در آثارش سخت متأثر از افکار و عقاید اسماعیلیان است و در بخش عظیمی از آثارش به بیان آراء اسماعیلیه پرداخته و عقاید ناصر درزمینهٔ امامت و ظهور قائم و دور هفتگانه امامان با عقاید رسمی فاطمیان تفاوتی نداشته و تحت تأثیر ایشان قرار دارد.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در پنج فصل نگارش شده است:
فصل اول: «مبانی پژوهشی»
* طرح مسئله
* سوالات پژوهش
* فرضیات پژوهش
* اهداف پژوهش و ضرورت آن
* پیشینه تحقیق
فصل دوم: «زیستنامه و کارنامه فرهنگی ناصرخسرو»
فصل سوم: «ناصرخسرو و دعوت اسماعیلیه»
فصل چهارم: «تطبیق آراء ناصرخسرو با اندیشههای بنیادین اسماعیلیه»
* آراء اسماعیلیه درباره صفات خدا
* وجوب نبوت از دیدگاه اسماعیلیه
* امامت از دیدگاه اسماعیلیه
* جایگاه مهدویت در آراء اسماعیلیه
* معاد از دیدگاه اسماعیلیه
فصل پنجم: «یافت عقاید اسماعیلی در کتاب جامع الحکمتین»
* معرفی کتاب جامع الحکمتین
* توحید از نگاه ناصرخسرو در کتاب جامع الحکمتین
* امامت از دیدگاه ناصرخسرو در جامع الحکمتین
* تأویل علم
نتیجهگیری.