چکیده:
آئین اسماعیلی در بستری کاملاً اعتقادی شکل گرفت و در محیطهای مختلف سیاسی و اجتماعی رشد و نمو پیدا کرد. بدین ترتیب استقرار حاکمیت نزاریان در الموت و بخشهای متفرق آن در ایران، نتیجه سالها تلاش صبورانه اعتقادی و کوشش پیگیر سیاسی امامان، رهبران و پیروان آنها بوده است. ترکیب متناسب این دو عنصر صلابت و انعطافپذیری خاصی به این قدرت بخشید. حاکمان الموت از نارضایتیهای اجتماعی برای قدرت گیری و از الزامات مذهبی جهت تثبیت پایههای حکومت دینی خویش بهره گرفتند. از طرف دیگر، پس از چندین قرن حاکمیت عناصر بیگانه بر جامعه ایران و بروز نارضایتیهای عمومی که در قالب حرکتهای دینی و غیردینی خودنمائی کرد جنبش توده چشمگیری از مردم ایران در قالب تشیع اسماعیلی به بار نشست و توانست در سایه قدرت دینی رهبران خویش، حکومتی را پایهریزی کند که در آن امامان نزاری، مصلحان محبوب اجتماعی مطرح شدند و ازآنجاکه جامه اعتقادی اسماعیلی بر قامت نیازهای اجتماعی ملت ایران راست آمد، درنتیجه برای نخستین بار گسترههای بسیار پراکنده جغرافیای ایران به واحد یکپارچه و همارهی عقیدتی تبدیل شد.
کلیدواژهها:نزاریان، اسماعیلیان، قهستان، الموت.
فصول پایاننامه:
این تحقیق در سه بخش ارائه شده است:
بخش اول: «جغرافیای تاریخی قهستان»
* فصل اول: ویژگیهای جغرافیایی
* فصل دوم: شهر و شهرنشینی
* فصل سوم: معرفی قلاع معروف اسماعیلیان قهستان
بخش دوم: «بررسی تحولات اسماعیلیه در دیلم و قهستان (از آغاز تا 487 ه)»
* فصل اول: تاریخ تشیع و شیعه اسماعیلی از آغاز تا سال 145 ه
* فصل دوم: چگونگی نفوذ آیین اسماعیلی به دیلم و خراسان در دوره ستر (اسماعیلیه نخستین 145 _ 297 ه)
* فصل سوم: آیین اسماعیلی در جبال، ماوراءالنهر، خراسان، قهستان در دوره کشف اسماعیلیه فاطمی (297 _ 483 ه)
بخش سوم: بررسی تحولات اسماعیلیه: «نزاری دیلم و قهستان در دوره الموت (483 _ 654 ه)»
* فصل اول: عصر حاکمیت داعیان دیلم (ستر 483 _ 557 ه)
* فصل دوم: عصر حاکمیت امامان دوره قیامت (کشف 557 _ 607 ه)
* فصل سوم: عصر حاکمیت امامان دوره ستر (607 _ 654 ه)
نتیجه.