w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده: علی جانفزا
استاد راهنما: علی خیاط
استاد مشاور: علی جلاییان اکبر نیا
مقطع: کارشناسی ارشد
سال دفاع: 1391
مکان دفاع: دانشگاه علوم حدیث

چکیده:

 انسان برای اجتماعی بودن، ناگزیر به برقراری ارتباط با سایر انسان‌هاست. از اولویت‌های ادیان آسمانی، بعد از اطاعت و پرستش خداوند، راه چگونه زیستن است، که یکی از زیرشاخه‌های آن آموختن مهارت‌های ارتباطی است. دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین الهی در جهت آموزش این اصول به مخاطبان خود اهتمام داشته است. این نوشتار درصدد بازیابی آموزه‌های ارتباط مؤثر در گفتار و رفتار هشتمین امام معصوم (ع) است. در این تحقیق تلاش شده است، ضمن بررسی اجمالی عوامل و موانع برقراری ارتباط مؤثر به‌عنوان یکی از مهارت‌های زندگی در آثار موجود، به بررسی احادیث حضرت رضا (ع) در این خصوص نیز بپردازیم. از دیدگاه معصومان (ع) عموماً و امام هشتم (ع) خصوصاً، ارتباط با خدا و کسب ایمان و تقوای الهی، علاوه بر برکات دیگر در زندگی انسان، ارتباطی اثربخش را با هم نوعان او رقم زده است، و به روابط او معنا و مفهوم می‌بخشد.

مقالات مرتبط:

1. زیرساخت‌های درونی ارتباط مؤثر در احادیث امام رضا (ع)، علی جانفزا، علی خیاط، فرهنگ رضوی، بهار 1393، شماره 5، (32 صفحه، از 33 تا 64)، (علمی – پژوهشی).
2. روش‌شناسی انتقال مفاهیم تربیتی از نگاه امام رضا (ع)، علی خیاط، علی جلائیان اکبرنیا، علی جانفزا، پژوهش‌های اجتماعی اسلامی، زمستان 1392، شماره 99، (20 صفحه، از 61 تا 80)، (علمی – ترویجی).

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط