w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

IMG 2052

در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر  تبلیغات تبیین دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)

صورت گرفت:

فعالیت های  پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی توسط رییس و مدیران این پژوهشکده در نشستی تشریح شد.
نشست بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) در نخستین روز از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری "رییس این پژوهشکده" و مدیران گروه های پژوهشی و همچنین مسئول دانشنامه اهل بیت (ع) دکتر نعمت الله صفری در این پژوهشکده برگزار شد.

دکتر نعمت الله صفری "مدیر دانشنامه اهل بیت(ع) پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)" با اشاره به ضرورت دانشنامه ها گفت: دانش نامه ها می تواند در فرهنگ سازی، نشان دادن دانش، ارتقای تحلیل ها، تعمیق دانش و نشان دادن خلأ ها و آسیب های دانش یاری گر ما باشند. وی با بیان این که حوزه های علمیه از ظرفیت دانشنامه نویسی می توانند استفاده کنند و دانش مورد نظر خود را سمت و سو بدهند و کارآمدی خود را در عرصه دانش های مختلف نشان دهند، گفت: با بررسی تاریخ دانشنامه نگاری در ایران متوجه می شویم که حوزه ها دیر به این عرصه وارد شده اند و پس از حدود چهل سال از انقلاب و چندصد سال از حضور حوزه ها در حوزه علوم اسلامی ما شاهد دانشنامه های قوی از سوی حوزه های علمیه نیستیم.

دکتر صفری با بیان این که برخی می گویند که نزدیک به ۲۰۰ دانشنامه در حال حاضر در قم نوشته می شود که اکثر این ها از روی اصول دانشنامه نویسی نیست، افزود: دفتر تبلیغات اسلامی دو دانشنامه را به عنوان ثقلین در کنار هم می نویسد که یکی دائره المعارف قرآن کریم است که بسیار روشمند، قوی و علمی است و دیگری هم دانشنامه اهل بیت(ع) است که فعلا در مرحله انعقاد نطفه است. وی اظهار داشت: کارهای دانشنامه از اواخر ۱۳۹۳ شروع شده و ۵۰ جلسه شورای عالی دانشنامه  تا کنون تشکیل شده و حدود ۱۳۰۰ مدخل تصویب شده که این مداخل در سه بخش تاریخ و سیره، فقه و اخلاق و کلام و سیاسی اجتماعی تقسیم شده و از افراد متخصص در علوم مورد نظر استفاده می کنیم.

مدیر دانشنامه اهل بیت(ع) گفت: پیش بینی می شود که این دانشنامه ۱۳ الی ۱۵ هزار صفحه شود و اگر هر جلد را ۲۰۰صفحه بدانیم حدود ۶۰ الی ۷۰ جلد خروجی خواهیم داشت. وی افزود: بخش اصلی این دانشنامه ۱۴ معصوم(ع) هستند که به عنوان مجلدات اولیه عرضه خواهند شد و تا کنون از این ۱۳ هزار صفحه هزار صفحه به ما تحویل داده شده که بخش عمده اش ائمه(ع) هستند.

دکتر نعمت الله صفری فروشانی با بیان این که دانشنامه نویسی نیاز به غنی سازی دارد که بتواند به عنوان اثر ماندگار در جامعه علمی بماند، گفت: ما پیش‌بینی می کنیم که با وجود موانع بروکراسی که در مسیر دانشنامه وجود دارد حدود ۱۵ سال کار آن به طول خواهد انجامید. وی یکی از مهمترین سیاست های تدوین این دانشنامه را کار ستادی دانست و گفت: با وجود این که دانشنامه جهان اسلام بیش از ۱۳۰ هیأت علمی دارد و یا دائره المعارف بزرگ بیش از ۳۰ هزار متر مربع فضای ساختمانی و کتابخانه عظیمی دارد ولی ما چهار نیرو داریم و دانشنامه به صورت برون سپاری انجام می شود و ما معتقد هستیم که این برون سپاری استفاده حداکثری از نیروها است.

مدیر دانشنامه اهل بیت(ع) تصریح کرد: پیش بینی ما این است که دانشنامه یک محصول و فراورده داشته باشد و چندین پسا محصول که از جمله پسا محصول ها می توان به ترجمه‌های مختلف این دانشنامه اشاره کرد و یا می توانیم در شکل‌های مختلف مثلا برای نوجوانان، جوانان و کودکان و به صورت جلدهای مستقل ائمه(ع) این دانشنامه را ارائه کنیم و می توایم بخش های کلامی و فقهی و یا مداخل کلان را به صورت مستقل چاپ کنیم. وی یکی از اهداف دانش نامه ها را بسته بندی دانش متراکم شده در عرصه یک علم عنوان کرد و گفت: در عرصه تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) و فقه و کلام و مسائل دیگری که این دانشنامه متکفل آن است و علاوه بر بسته بندی باید به تولید دانش نیز بپردازیم.

دکتر صفری افزود: متأسفانه در بسیاری از حلقه ها، دانش چندانی در جامعه وجود ندارد و ما باید تولید دانش کنیم و شاید بیش از نصف این دانشنامه تولید نشده و باید تولید شود لذا باید کمک های ویژه ای بشود و دست ما باز باشد تا بتوانیم در عرصه تولید دانش هم فعالیت کنیم. وی با بیان این که تحقیق وقت گیر است ولی چشمگیر نیست، گفت: در تولید دانش و عرضه آن به شکل دانشنامه ای که چکیده‌نویسی رکن اصلی آن است باید به این نکته توجه کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید