w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث

14 a088e7ff8d moharam namayeshgah

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، حسین بن علی ـ علیه‌السلام ـ و یاران صدیقش، نمایشگاه بخشی از نسخ‌خطی کتابخانه مجلس درباره حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و وقایع خونین کربلا، در بخش خطی برگزار می‌گردد.

زمان: بیستم شهریور ماه تا هجدهم مهر ماه 1397(به جز روزهای تعطیل)، ساعت 8 ـ 17

مکان: بخش خطی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

عناوین نسخ‌خطی ارائه شده در نمایشگاه عبارت است از:

  1. محرق القلوب که مقتلی است به فارسی از مهدی بن ابی ذر نراقی (1128 – 1209 هـ) شامل دو مقدمه و بیست مجلس.
  2. روضه الشهداء به فارسی از حسین بن علی کاشفی (متوفای 910 هـ) مختصری است در احوال اهل‌بیت (ع) به‌ویژه حضرت امام حسین (ع) و وقایع کربلا در ده باب و خاتمه.
  3. سعادت‌نامه یا ترجمه روضة‌الشهدا از محی‌الدین محمد حسن‌زاده (متوفای 911 هـ) که ترجمه کتاب روضة‌الشهدای کاشفی به زبان ترکی است در ده باب.
  4. مقتل ابی مخنف به عربی از ابومخنف لوط بن یحیی ازدی کوفی (متوفای 157 هـ).
  5. اللهوف علی قتلی‌الطفوف از ابن طاوس علی بن موسی (589 – 664 هـ) کتابی است معتبر در وقایع کربلا در سه مسلک.
  6. ترجمه و شرح لهوف ابن طاووس به فارسی، گویا از سیدبهاءالدین محمد بن محمدباقر مختاری (ق 12هـ).
  7. روضه‌الحسینیه به فارسی از محمدحسین بن محمدعلی ، شریف کرمانی (ق 13هـ) در تاریخ ائمه (ع) بویژه حضرت اباعبدالله (ع) و وقایع کربلا شامل هفتاد و دو مجلس به عدد شهدای کربلا.
  8. مجمع‌البحرین فی احوال مولاناالحسین (ع) به عربی از محمدعلی بن علیشاه (ق13هـ) که تاریخ مفصل زندگانی و مصایب جان‌گداز سیدالشهدا (ع) است در یک مقدمه و ده مجلس. 
  9. عشرة کاملة فی مقتل الحسین (ع) به فارسی از احمد بن محمدشفیع، وقار شیرازی (1232 – 1298 هـ) در سوگواری امام حسین (ع) و خاندان مطهر ایشان در یک مقدمه ، دو مجلس و یک خاتمه.
  10. امواج‌البکاء از نوروزعلی بن محمدباقر، فاضل بسطامی (1227 – 1309هـ) به فارسی در بیان موارد و مواضعی که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از شدت مصائب گریسته و اظهار حزن و اندوه فرموده‌اند ، شامل یک طوفان و چهار موج.
  11. نجات‌الباکین به فارسی از محسن ملول (قرن 13هـ) بیست مجلس است در فضیلت گریه بر سیدالشهدا (ع) با استفاده از مقتل‌نامه‌های شیعی و کتب روایی.
  12. نورالعین فی مشهد الحسین به عربی از ابراهیم بن محمد اسفراینی (متوفای 418هـ) در وقایع عاشورا و چگونگی شهادت حضرت حسین (ع) با استناد به روایات و تواریخ اهل سنت.
  13. معدن‌البکاء فی مصیبة خامس آل عبا (ع) به عربی از محمدصالح بن محمد برغانی (متوفای 1271هـ)، مقتل مفصلی است در وقایع کربلا و مقتل سیدالشهدا (ع) در یک مقدمه ، 14 مجلس و خاتمه.
  14. المفجعه یا المجالس به فارسی از محمدعلی بن محمدرضا ساروی (متوفای 1193هـ)، مجالسی است در تاریخ معصومان (ع) به‌ویژه حضرت سیدالشهدا (ع)  و وقایع کربلا و اسرار شهادت آن حضرت .
  15. شبیه‌نامه‌ها، مراثی، اشعار و ...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید