w w w . a h l e b a i t p e d i a .com
دانشنامه اهل بیت
حدیث
نویسنده مقاله: عزیزالله افشار کرمانی
منتشر شده در: پژوهش نامه قرآن و حدیث
رتبه مقاله: علمی-پژوهشی
سال،شماره: بهار و تابستان 1393، شماره 14، (11 صفحه - از 97 تا 107)

چکیده:
عبودیت گوهر اساسی دین است و همه معارف و احکام دینی برای تحقق عبودیت خدای سبحان است و غایت خلقت نیز چیزی جز عبودیت نیست . از طرف دیگر قوام وجود آدمی به عقل اوست و مخاطب خداوند و عامل اجرای اوامر و نواهی عقل است ، بنابراین تحقق عبودیت جز با واسطه عقل امکان ندارد . اما همان‌گونه که علم و ادراک در عالم هستی دارای درجات و مراتب است عبادت نیز دارای درجات و مراتب است . عبودیت تکوینی یا عبادت بالاضطرار همه عالم موجودات را شامل می‌شود و عبادت بالاختیار مختص موجودات خودآگاه است و مراتب ادراک با مراتب عبودیت تلازم دارد . و همانگونه که مرتبه‌ای از عبودیت فعلیت دارد و باید مراتب دیگری از آن را به فعلیت رساند مرتبه‌ای از عقلانیت نیز در آدمی بالفعل است و باید مراتب کامل‌تر آن را کسب کرد.

pdf دانلود مقاله رابطه عقلانیت وعبودیت از منظر علامه طباطبایی (127 KB)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط